På nyårsafton skulle en miljözon klass 3 införas i Stockholm. Den skulle gälla i vissa kvarter i innerstaden och förbjuda all trafik förutom el- och biogasdrivna fordon. Men förslaget överklagades och Länsstyrelsen beslutade att pausa införandet.

Nu föreslår Per Ankersjö, tidigare stadsmiljöborgarråd (C) i Stockholm, att staden i stället inför en större "ultralåg utsläppszon" som omfattar hela innerstaden. Det skriver han för marknadsliberala tankesmedjan Timbro.

En marknadsekonomisk miljözon

Förslaget innebär att zonen skulle samordnas med trängselskattesystemet, vilket skulle ge ett kraftfullare incitament för invånare och företag att byta till mer miljövänliga alternativ. Det skulle bygga på principen om att låta förorenaren betala.

– En marknadsekonomisk miljözon där den som förorenar stadens luft får betala straffavgift är bättre än förbud, säger Per Ankersjö i ett pressmeddelande.

Per Ankersjö (C) var år 2010 till 2014 stadsmiljöborgarråd Stockholms stad.

Per Ankersjö (C) var år 2010 till 2014 stadsmiljöborgarråd Stockholms stad.

Pressbild

Enligt förslaget skulle laddhybrider vara avgiftsbefriade, förutsatt att de körs på eldrift. För att underlätta övergången menar Per Ankersjö att införandet av zonen bör ske stegvis, så att både invånare och näringsliv hinner ställa om.

PM Nilsson, vd på Timbro, stöder förslaget.

– Med en större och mer effektiv miljözon kan fler gå ut i fria luften, säger han.

Skepsis från Moderaterna

Men trots att högerns främsta tankesmedja ställer sig bakom hårdare reglering av fossilbilar i Stockholm, är Moderaterna i stadshuset fortsatt skeptiska.

Straffavgift är bättre än förbud.

– Timbros förslag är ju bättre än det totalförbud för bland annat laddhybrider som det socialdemokratiska styret i Stockholm vill införa. Däremot är jag förvånad över att just Timbro föreslår något som faktiskt kommer öka skattebördan, säger Christofer Fjellner (M) oppositionsborgarråd.

"Höjd trängselskatt är inte det stockholmarna behöver," säger Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd.

"Höjd trängselskatt är inte det stockholmarna behöver," säger Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd.

Angie Gray

MP: "Får gärna ringa upp statsministern"

Miljöpartiet påpekar att Stockholm redan har arbetat för att införa en avgift för fossilbilar som vill köra in i innerstaden.

– Det skulle kräva en lagändring som regeringen hittills har stoppat. Timbros vd PM Nilsson jobbade nyss för Ulf Kristersson, så han får gärna ringa upp statsministern och lyfta sitt förslag, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Klara B Orreteg

Men MP anser att det behövs både miljözoner och vassare trängselskatter.

– På de gator där avgaserna är som värst räcker det inte att bara minska bensin- och dieselbilarna. Där behöver vi förbjuda dem helt.