ARTIKELN HAR KOMPLETTERATS MED EN KOMMENTAR FRÅN TRAFIKFÖRVALTNINGENS CHEF DAVID LAGNEHOLM.
I tisdags beslöt Trafiknämnden i Region Stockholm att pausa avvecklingen av tågvärdarna i pendeltrafiken och att tillsätta en oberoende utredning av säkerheten och tillgängligheten.
– Hela lokförar- och tågvärdskollektivet på pendeln är glada och lättade. Vi är väldigt många som under en lång tid kämpat för att behålla tågvärdarna på pendeltågen. Så detta beslut är en delseger värd att fira, säger lokföraren Moa Friman, intiativtagare till uppropet "Rör inte min tågvärd".
MTR har planerat att redan under februari köra mellan 30 och 50 procent av pendeltågen utan tågvärdar. Hur snart pausen kan verkställas i praktiken ska nu göras upp i dialog med MTR, meddelar Trafikförvaltningen.
Till Dagens Nyheter har trafikregionrådet Anton Fendert (MP) sagt att "beslutet innebär att MTR:s aviserade neddragning av tågvärdarna i februari pausas".
"Spela med öppna kort"
Moa Friman, lokförare, betonar att många frågetecken återstår. Det faktum att Trafikförvaltningens chef David Lagneholm tidigare var hög chef inom MTR lyfts fram av kritikerna som risk för att utredningen inte blir oberoende.
– Trafikförvaltningen måste därför nu spela med helt öppna kort och visa att de är oberoende och transparenta. Och vi förväntar oss att den tredje part som ska vara en del av utredningen har tidigare erfarenhet av utredningar inom järnvägsbranschen, säger Moa Friman.
David Lagneholm kommenterar till Mitt i:
– De som oroar sig för min relation till MTR där jag tidigare varit anställd kan vara lugna. Jag har sedan min första dag på Trafikförvaltningen varit mycket noggrann i mina kontakter då jag självklart förstod att oro av detta slag kunde finnas. Detta innebar bl a att jag under mitt första halvår inte deltog i beslut avseende vår affär med MTR över huvud taget. Efter snart tre år är MTR för mig en leverantör bland flera, säger han.
David Lagneholm säger också att demokratisk insyn kommer att säkerställas genom att utredningsresultatet redovisas för den politiska ledningen.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har inte velat kommentera till Mitt i vad tisdagsbeslutet innebär i detalj, när utredningen ska vara klar eller vad som kommer att hända med tågvärdarna på längre sikt.
– Det kan vi svara på först när utredningen är klar, säger Elina Jansson, pressekreterare hos MP i regionen.
"Fortsätta kämpa"
Miljöpartiet var under förra mandatperioden delaktiga i beslutet att ersätta tågvärdarna med kameror och monitorer, för att spara pengar åt SL. Många lokförare har protesterat och hävdat att det försämrar säkerheten. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har efter valet i höstas satt press på MP att pausa förändringen.
– Beslutet i tisdags är en stor seger för Vänsterpartiet, men framför allt för personalen på pendeltågen som har slitit hårt för det här länge, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.
Moa Friman är inte beredd att ta ut någon fullständig seger i förskott:
– Vi kommer fortsätta att kämpa tillsammans för att tågvärdarna ska få vara kvar för gott. Men vi förväntar oss att Trafikförvaltningen meddelar MTR att inga tåg får gå utan tågvärd tills det att utredningen är klar, säger hon.
"Utvecklingen kan inte stoppas"
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk och menar att utredningen inte kommer att ge några nya fakta:
– Det hattande som vänsterstyret har ägnat sig åt i den här frågan skapar inga vidare förutsättningar för att planera och utveckla pendeltågstrafiken. Du kan inte stoppa den tekniska utvecklingen med politiska beslut, den avancerar vare sig man gillar den eller inte, säger han till Dagens Nyheter.
MTR avböjer att kommentera och hänvisar till Trafikförvaltningen.