Busslinjerna från Botkyrka och Salem som går direkt in till Fridhemsplan läggs ned den 11 december i år. Det har SL nu beslutat. Detta trots högljudda protester – så väl från boende i kommunerna och dess politiker.
Anledningen är att linjerna går parallellt med annan trafik, som pendeltåg eller tunnelbana, resonerar SL.
– Det är frustrerande och jag blir otroligt besviken. I Salems fall kan man inte ta en kartbild som SL har gjort och bedöma behovet utifrån det. Det här beslutet påverkar familjers livspussel – över 80 procent av våra arbetande invånare är pendlare, säger Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem, och fortsätter:
– Jag tyckte vi tryckte i vårt remissvar på rimligheterna för att Salem skulle få behålla 745:an. Både ur ett klimatperspektiv och hur opålitlig järnvägen är.
Han får medhåll av Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Botkyrka.
"Vi anser att dessa nedläggningar är oacceptabla och kommer ta strid för att busslinjerna blir kvar. Att det finns parallell spårbunden trafik stämmer inte i alla fallen. Många bor flera kilometer från tunnelbanestationerna och det är inte ett alternativ att ta sig till tunnelbanan. Detta är en katastrof för många barnfamiljer", skriver han till Mitt i.
Riskerar ökat bilåkande
– För jävligt, utbrister Stina Lundgren (M), oppositionsråd i Botkyrka, när Mitt i berättar att busslinjerna läggs ned. Hon fortsätter:
– Vanligt folk måste kunna ta sig till jobb, skolor och fritidsaktiviteter. Alla har inte råd att ha bil och det är väl det som många kommer vända sig till nu för att få vardagen att gå ihop.
I Salem var alla partierna eniga om att inte lägga ned direktbussarna. Olyckligt att SL inte har lyssnat, menar Anders Klerkefors från Rönningepartiet.
– De förstår inte situationen för pendlare som bor i Salem. Nu stänger man ned valmöjligheter som gör det svårare att pendla med kollektivtrafik och det gör att man ser till andra alternativ och de enda alternativ som står till buds är bilåkande, säger han.
Rickard Livén menar att Salems politiker också kommer fortsätta kämpa för att SL ska ändra sig in i det sista. Men enligt Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, finns det inget kommunerna kan göra för att rubba på beslutet.
– Det är det här som kommer gälla, säger hon.
Många anledningar
Anledningen till SL:s beslut är många, konstaterar David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL. Lägre biljettintäkter och färre resande är några.
– Rysslands krig mot Ukraina har ytterligare bidragit till stora störningar i de globala försörjningskedjorna vilket lett till kraftiga prisstegringar på olika varor som är viktiga för investeringar i och driften av kollektivtrafiken, säger David Lagneholm, i ett uttalande.