– Det innebär att vi inte får ingå avtal i upphandlingen innan något annat har bestämts. Enligt statistiken kan det ta cirka fem-sex månader, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

I januari 2024 utsåg Region Stockholms trafiknämnd det nybildade företaget Connecting Stockholm till vinnare i upphandlingen av tunnelbanan för de kommande elva åren.

Men den konkurrerande anbudsgivaren Keolis-Alstom, som lagt sig totalt 1,7 miljarder under det vinnande budet, överklagade till förvaltningsrätten och hävdade att beslutet tagits på fel grunder.

Keolis-Alstom blev aldrig inbjuden till förhandling med trafikförvaltningen och fick därmed inte samma chans som Connecting Stockholm att klargöra detaljerna kring hur man tänkte sköta vissa IT-frågor, hävdade man.

Men förvaltningsrätten avfärdade i september Keolis-Alstoms överklagande och ansåg inte att det fanns något som tydde på att Region Stockholm skulle ha handlat fel.

Vill ha ny granskning

Men Keolis-Alstom köper inte domstolens argumentation och skickade i fredags in ett överklagande till den högre instansen kammarrätten.

Till att börja med begärde man att kammarrätten omgående stoppar SL:s nära förestående kontraktsteckning med Connecting Stockholm, i väntan på att domstolen tar ställning till om det blir prövningstillstånd eller inte.

Denna begäran har nu också bifallits av domstolen, villet betyder att det kan minst fem-sex månader innan SL kan komma vidare.

I nästa steg vill Keolis-Alsom att hela upphandlingen ska granskas igen.

"Det finns anledning att betvivla riktigheten i Förvaltningsrättens bedömning av vad som krävs för domstolens utredningsskyldighet", skriver Keolis-Alstom i sitt överklagande.

Kan bli nödavtal

Man pekar också på att 80 procent av trafikförvaltningens bedömningar av anbuden har hemligstämplats, vilket gör det omöjligt att avgöra om beslutet varit riktigt eller inte.

Enligt urprungstanken skulle Connecting Stockholm ta över driften av tunnelbanan från den nuvarande operatören MTR i maj 2025, men den den planen har redan spruckit.

MTR har enligt nuvarande avtal möjlighet att driva tunnelbanan till och med november nästa år. Om rättsprocessen fortfarande inte är avgjord då kan det bli aktuellt med ett så kallat nödavtal.

– Om avtalet inte kan träda ikraft till november 2025 har vi möjlighet att som nödåtgärd göra en direkttilldelning. Hur ett sådant avtal i såna fall skulle utformas och med vem det skulle ingås kan vi självklart inte svara på idag, säger Claes Keisu på SL.