En timme och tio minuter. Så lång tid kommer det ta att åka pendelbåt från Ålstäket på Värmdö till Strömkajen. Och runt en timme till Slussen. 

Det är dubbelt så lång tid som att åka buss till Slussen från Ålstäket.

Hur ska ni få Värmdöborna att ta båten i stället?

– Pendelbåtsresenärerna är de i särklass nöjdaste resenärerna och många uppskattar att kunna sitta i lugn och ro och jobba på båten. Vi hoppas framför allt på att många som i dag har för vana att ta bilen kommer välja att skippa köerna på 222:an och bli pendelbåtsresenärer, säger Michaela Haga (C) ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.   

Dessutom ska hållplatsen för Nacka-Värmdöbussarna i Slussen flyttas flera hundra meter bort från tunnelbanestationen, på grund av ombyggnationen, vilket kommer att addera till restiden med buss, tillägger hon. 

Malin Berggren, 50, Torshäll: "Det är en bra idé, helt fantastiskt att kunna åka båt till jobbet! Tyvärr jobbar jag i Solna och Arlanda så jag måste ta bilen varje dag. Det skulle bli alldeles för många byten för mig annars. Men dom måste ju ordna en parkering närmare båten, gärna i ett parkeringshus. Så att man slipper gå från Grisslinge."

Malin Berggren, 50, Torshäll: "Det är en bra idé, helt fantastiskt att kunna åka båt till jobbet! Tyvärr jobbar jag i Solna och Arlanda så jag måste ta bilen varje dag. Det skulle bli alldeles för många byten för mig annars. Men dom måste ju ordna en parkering närmare båten, gärna i ett parkeringshus. Så att man slipper gå från Grisslinge."

Eva Tonström

Gå från Grisslingeparkeringen

Mitt i Värmdö berättade förra året att kommunen inte har ordnat någon pendelparkering för de som kommer med bil och vill ta båten in till stan.

Det är fortfarande inte löst. Resenärerna hänvisas till Grisslingeparkeringen som ligger på andra sidan Skärgårdsvägen, 650 meter från båten.

– I detaljplanen för östra Mörtnäs etapp två, där planarbete pågår, möjliggör man för 18 platser längs med Sandtäktsvägen. Så det kan bli en ny pendelparkering där på sikt, säger Anette Niska-Andersson, pressansvarig i Värmdö kommun. 

Fartygen som upphandlats till linje 84, som pendelbåtslinjen ska heta, körs av Djurgårdens Färjetrafik AB och kommer ha plats för 120 resenärer på varje båt. Det finns 60 sittplatser ombord, kafé och toaletter, wifi, plats för 20 cyklar, barnvagnar och en egen avdelning för pälsdjur.      

Nya pendelbåtsbryggan ligger vid husen på Sandtäktsvägen.

Nya pendelbåtsbryggan ligger vid husen på Sandtäktsvägen.

Eva Tonström

Får inte köra fortare

Tanken var att pendelbåtarna skulle få fartdispens för att kunna konkurrera med bussarna, alltså få köra lite fortare än tillåten hastighet på vissa sträckor. Men så blev det inte.

– Enkelresa hela sträckan tar cirka 70 minuter. Det finns ingen hastighetsdispens för fartygen. Linjen kommer att trafikeras året om, men under vintern kan linjen påverkas av isläget, säger Andreas Strömberg, presschef på Region Stockholms trafikförvaltning.

De Värmdöbor som Mitt i Värmdö pratar med är i grunden positiva till den nya båtlinjen. En person ser fördelen med att kunna sitta och jobba på båten, andra säger att de kommer fortsätta ta buss eftersom det går fort och smidigt.

– Jag visste inte ens att det ska börja gå en pendelbåt hit ut. Kanske att man åker den nån gång på sommaren för att det är mysigt, säger Julia Andersson, som pendlar med buss in till stan varje dag.

Julia Andersson, 24, Hemmesta: "Jag kommer fortsätta ta direktbussarna in till Slussen. De tar 30 minuter, det är väldigt smidigt. Kanske att jag åker någon gång på sommaren bara för att det är trevligt att åka båt."

Julia Andersson, 24, Hemmesta: "Jag kommer fortsätta ta direktbussarna in till Slussen. De tar 30 minuter, det är väldigt smidigt. Kanske att jag åker någon gång på sommaren bara för att det är trevligt att åka båt."

Eva Tonström

Bryggan och väderskyddet har kommunen byggt färdigt. Det som återstår är framdragning av el till den 20 gånger 6 meter stora pontonbryggan som Regionen ska ordna.

Syftet med pendelbåtarna är att skapa smarta resvägar som kortar restid och avstånd, och samtidigt avlasta vägarna och öka framkomligheten, enligt Region Stockholm. Planen är att på sikt kunna köra med eldrivna båtar.

Premiärturen äger rum den 15 april, två veckor senare än planerat.

Hans Hirsch, 73, Torsby: "Jag jobbar fortfarande fem dagar i veckan och pendlar in till stan och jag tycker att det är så smidigt att bara ställa bilen här i Hemmesta och sen ta bussen till Slussen. Så jag kommer fortsätta göra det. Kanske att jag provar någon gång i sommar."

Hans Hirsch, 73, Torsby: "Jag jobbar fortfarande fem dagar i veckan och pendlar in till stan och jag tycker att det är så smidigt att bara ställa bilen här i Hemmesta och sen ta bussen till Slussen. Så jag kommer fortsätta göra det. Kanske att jag provar någon gång i sommar."

Eva Tonström

Nya pendelbåten – längre restid och ingen parkering

Cirka 45 minuter. Så lång tid kommer det ta att åka pendelbåt från Ålstäket till Slussen. Och de som kommer med bil är hänvisade till Grisslinges pendelparkering.

Nu har Värmdös nya pendelbåtsbrygga börjat byggas. Den kommer att ligga i Torsbyfjärden, precis nedanför husen på Sandtäktsvägen i norra delen av Ålstäket.

Kommunen drog igång projektet under hösten och det som byggs är en 20 gånger 6 meter stor pontonbrygga som förankras med stag till nedborrade stålpålar.

– Just nu pågår grundläggning av landfästet, säger Lukas Eliasson, projektledare på kommunens mark- och exploateringsavdelning.

Värmdös första pendelbåt

Det är första gången Värmdöborna får en egen pendelbåt in till stan och den kommer att ha tre stopp på vägen, varav två i Värmdö och ett i Nacka, innan den landar vid Slussen och Strömkajen utanför Grand hotel.

Tiden man räknar med är knappt en timmes resa till slutstationen Strömkajen, vilket innebär runt 45 minuter till Slussen. Alltså, cirka 15 minuter längre än med buss.

– Vi hoppas ändå att folk kommer att välja pendelbåten. Att i stället för att sitta stressad fast i en bilkö få möjlighet att njuta av Stockholms vackra innerskärgård, och samtidigt kanske passa på att distansarbeta, säger Lukas Eliasson.

Tanken är att pendelbåten ska få fartdispens för att kunna konkurrera med bussarna. Alltså få köra lite fortare än tillåten hastighet på vissa sträckor.

Ett annat aber är att det inte kommer finnas någon pendelparkering vid båtbryggan. Det har kommunen tänkt lösa senare. Under tiden hänvisas bilburna Värmdöbor till Grisslinges pendelparkering som ligger 650 meter från bryggan.

– Vi utreder just nu placering av infartsparkeringar till pendelbåten som ligger närmare. Utgångspunkten är alltså att det ska tillkomma infartsparkeringar, säger Lukas Eliasson.

Elfartyg på sikt

Eventuellt kommer båten också att på sikt stanna i Nacka strand. Där kan man i så fall byta till en annan pendelbåt mot Ropsten och Norra Djurgårdsstaden.

Syftet med pendelbåtarna är att skapa smarta resvägar som kortar restid och avstånd, och samtidigt avlasta vägarna och öka framkomligheten, enligt Region Stockholm. Planen är att kunna köra med eldrivna båtar.

Vilken typ av fartyg det blir på Värmdölinjen är inte klart ännu. Upphandlingen av elfartyg är pausad i väntan på nya beslut, så till en början blir det en vanlig motordriven färja, enligt kommunen.

Ett väderskyddd kommer att byggas vid nya bryggan, även belysning och cykelparkering. Man ska också göra iordning parkvägen och grönytorna runt omkring. Allt ska vara klart till hösten 2023 då pendelbåten ska börja gå.

Bryggor på nya båtlinjen 84

Östra Mörtnäs (Ålstäket).

Norra Lagnö.

Koviksudde.

Riset.

Slussen.

Strömkajen.

Källa: Värmdö kommun

Restider med pendelbåt

Preliminära tider till Strömkajen, från:

Ålstäket: 58 minuter.

Norra Lagnö: 46 minuter.

Koviksudde: 31 minuter.

Riset: 27 minuter.

Ett stopp görs vid Slussen innan båten åker vidare till Strömkajen.

Källa: Värmdö kommun