I Vega skola har ett rum markerat med "IT" numera en handskriven whiteboardtavla där det står "Skolsocionom Elin & Cijade".
Mitt i har tidigare rapporterat om planerna på att utöka socialtjänstens närvaro i kommunens skolor. I början av terminen flyttade därför skolsocionomerna Elin Age och Cijade Micheal in på skolan. De ska främst vara ett extra stöd för elever med hög frånvaro.
Projektet hör ihop med den nya socialtjänstlag som träder i kraft nästa år, där mer fokus ska ligga på förebyggande och tidiga insatser.
– Människor ska få hjälp utan att behöva gå igenom en lång utredning. Vi är en del i det förebyggande arbetet. Vår insats är frivillig och vi ska komma in i ett tidigt skede när frånvaron inte blivit etablerad, säger Elin Age.
Elin Age och Cijade Micheal är båda nyanställda i Haninge kommun, de har tidigare arbetat som skolkuratorer och inom socialtjänsten.
Anna Ludvigsson
Projektet är statsfinansierat och ett samarbete mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen i Haninge.
– Det är en väldigt stor skyddsfaktor att elever lyckas ta sig igenom skolan, fyller Cijade Micheal i.
Från förskoleklass
De har inlett terminen med att sätta sig in i vad arbetet innebär och tagit inspiration från Stockholm stad. Haninges skolsocionomer arbetar dock med stöd från förskoleklass till nian, medan det i Stockholm sker från årskurs fyra.
En skolsocionom, till skillnad från en skolkurator, fokuserar specifikt på skolfrånvaron. De är heller inte bundna till en specifik plats.
– Det är mer flexibelt. Man kan träffas på ett kafé eller i hemmet. Man kan utforma det just efter vad eleven behöver. Vissa elever kanske inte ens vill träffa oss, och det är inget måste för att få insatsen. För insatsen riktar sig till familjen, säger Elin Age.
Nu är Haninge kommuns skolsocionomer Elin Age och Cijade Micheal på plats i Vega skola. De har inlett arbetet med att sätta sig in i forskning kring skolfrånvaro och har bland annat gjort flera studiebesök i stadsdelar i Stockholm som redan har skolsocionomer.
Anna Ludvigsson
Steg ett är att kartlägga vad orsaken till frånvaron är, för att veta vilka åtgärder som krävs. Elin Age beskriver arbetet som att man agerar lite detektiv.
– Frånvaroproblematiken är mångfacetterad – det kan vara lite av allt. Men i grund och botten ser vi var det skaver och försöker reda ut det, säger Cijade Micheal.
Än så länge har de ett tiotal ärenden och arbetar i team med elevens mentor, föräldrar och andra viktiga vuxna.
– Det kan även vara vuxna utanför skolan som kan tänkas vara med och bidra till en förändring, säger Elin.
– Det kan röra sig om allt från Bup till fotbollsledare, säger Cijade.
Cijade Micheal och Elin Age förstår att det finns de som har en negativ syn gentemot socialtjänsten, men de koppas att det ska vara positivt att de är på skolan och syns. De hoppas att den som är orolig kan lyfta det i dialog med dem.
Anna Ludvigsson
Tar fram en modell
Utöver att vara ett stöd för elever och föräldrar, ska de även finnas som ett stöd för skolan, i en tid där lärare alltmer har fått ta sig an frågor utanför sin lärarroll.
– Vi vill inte ta bort deras ansvar i att de ska vara den närmsta till eleven, för det är så viktigt. Vårt jobb är att uppmuntra och stärka dem i att etablera en god relation. Vi kan även ha föräldrakontakten och rodda i det som kanske är lite struligare, säger Cijade Micheal.
Projektet pågår till våren 2025 och då hoppas de ha flera ärenden som de har följt hela vägen och avslutat.
– Vi skapar en modell för hur det ska se ut i Haninge – vi hoppas den ska vara så gott som klar till dess. Att vårt uppdrag i relation till skolan ska vara tydligt och att vi integreras i skolans värld, säger Cijade.