Utanför Gamla stans tunnelbana står Bashkim Dabiqaj och säljer frukt och grönt. Pumporna är i säsong och lyser klart i den mörknande eftermiddagen. Mitt i tittar förbi på hans sista dag för säsongen.
I 16 års tid har han stått här. Men med stadsmiljözonens införande i somras togs runt 130 p-platser bort i västra Gamla stan. För Bashkim Dabiqaj betyder det att han måste lasta av sina grejer här, parkera bilen i Hornstull, sedan ta elsparkcykel tillbaka.
– Det tar minst en timme extra på morgonen och kvällen. Jag går upp tre på morgonen, kommer hem runt nio på kvällen. Jag blir för trött, säger Bashkim Dabiqaj.
På vintrarna säljer Bashkim Dabiqaj julgranar vid Mälartorget. Han siktar på att göra det även den här julen.
Victor Malmcrona
Långt färre kunder
Han situation har lyfts i en video av Småföretagarnas Riksförbund. Hans upplevelse är att förändringarna trätt i kraft utan att han fått tycka till om hur han själv påverkas. Dessutom menar han att intäkterna fallit med en tredjedel när kunderna som kommer i bil är borta.
Han hoppas kunna komma tillbaka nästa år, men framtiden är osäker, säger Bashkim Dabiqaj.
Vad hade du behövt för att vara kvar?
– Bara en parkering. Det fungerade i 16 år.
Torghandlaren Bashkim Dabiqaj på Mälartorget, Gamla stan, kan behöva flytta då p-platserna inte räcker till.
Victor Malmcrona
Inför 12-timmarsparkering
Staden ska göra justeringar vad gäller parkeringar, för att underlätta för hantverkare och torghandlare. På Munkbron införs några p-platser där det går att stå i tolv timmar med nyttoparkeringstillstånd, samt några platser för att lassa och lossa.
– Torghandel är en viktig komponent i en levande stad. Vi försöker hitta lösningar för Bashkim och andra företag. Samtidigt väljer många att bo i Gamla stan då det är en bilgles stadsdel. Vi måste hitta träffsäkra lösningar för de angöringsbehov som finns, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Förändringarna ska utvärderas och fler justeringar kan vara att vänta framöver.
Yvonne Argelander Dahlin handlar allt sitt frukt och grönt här. "Han har världens bästa tomater. Att han inte kan vara kvar är sorgligt, varför inte bara ordna en parkering? Jag tycker hela grejen med parkeringarna är i överkant," säger hon.
Victor Malmcrona
Har sänkt avgiften
För Bashkim Dabiqaj är dock inte nyttoparkeringen, som kostar 20 000 kronor om året, en lösning.
– Det är vad jag tjänar på en månad. Jag har barn, familj och en hyra och betala. Det finns andra platser i Stockholm jag kan stå på, säger han.
Lars Strömgren lyfter att majoriteten vid årsskiftet sänkte avgiften för nyttoparkering.
– Det är en kraftig rabatt jämfört med den vanliga taxan, men jag har full respekt för att marginalerna i torghandelsbranschen är små.
Dennis Wedin (M) vill att p-platserna som Bashkim Dabiqaj tidigare har använt ska återställas med laddstolpar.
Moderaterna
Vill införa nytt råd
Från Moderat håll finns ett förslag om att införa ett småföretagarråd i Stockholm, för att försöka förbättra ett företagsklimat de menar har blivit sämre under det rödgröna styret.
– Det här är en symbol över att vi måste ha en bättre bättre dialog med mindre aktörer. Ett råd skulle ge dem en starkare röst inför att förändringar ska ske, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).
Strömgren (MP) pepprades av grannars kritiska frågor
Hantverkare som avböjer jobb, butiker utan leveranser och barnfamiljer som flyttar. Lars Strömgren (MP) hade fullt upp när grannar i Gamla stan sa sitt om stadsmiljözonen.
Införandet av stadsmiljözonen i västra Gamla stan innebar att runt 130 p-platser i somras togs bort till förmån för bänkar, planteringar och folkliv.
Många som bor i Gamla stan har varit starkt kritiska till förändringarna. Förra veckan hölls ett välbesökt öppet hus i Tekniska nämndhuset för frågor och synpunkter.
– Över en natt var här plötsligt en stadsmiljözon, ett ord man aldrig hört talas om tidigare. Allt utan dialog med oss som bor i Gamla stan, säger Frances Broman, som sitter i styrelsen för Gamla stans företagarförening.
"Vi får ta smällen"
Upplevelsen är att förändringarna snarare leder till att Gamla stan blir en kuliss.
– Inget av det här gör det lättare att bo eller driva företag i Gamla stan. Det har blivit ännu svårare att ha egen bil, leveranser kommer inte fram och hantverkare vill inte komma när de får reda på var man bor, säger Fredrik Oom Salmén, som har bott i området i 13 år.
– Staden experimenterar och vi får ta smällen.
Trafiken har ökat, då färre p-platser har lett till att fler åker runt i jakt på parkering, menar Gamla stansbon Anna Hildingsson.
Victor Malmcrona
Fimpar överallt
Anna Hildingsson, som bor i Gamla stan och även arbetar som mäklare här, är kritisk mot argumentet att zonen skulle göra stadsdelen mer levande.
– Det är barnen som gör stadsdelen levande. Inte fler turister, parkbänkar och uteserveringar. Tyvärr är det barnfamiljerna som nu överväger att flytta. De får inte ihop logistiken.
Att hennes son skulle åka hem kollektivt efter en sen hockeyträning är inget alternativ.
– Jag är inte för bilar per se. Men den upplevda otryggheten när barnen åker med tunnelbanan kvällstid har knappast minskat med åren.
På Kornhamnstorg är en av de platser i Gamla stan där bilar fått maka på sig.
Pekka Pääkkö
Mer stök och fimpar
Att zonen lockat fler turister tycker hon är trevligt, men säger samtidigt att det gjort det mer stökigt. Det händer att folk utför sina behov i gränderna och att fimpar ligger överallt.
– Vi barnfamiljer som bor här villa ha förskola, torghandel, bibliotek och närservice – allt det som gör en stadsdel levande. Stadsmiljözonen bidrar till motsatsen.
Niklas Westergren, intressentkoordinator vid trafikkontoret.
Victor Malmcrona
Fort från beslut till faktisk zon
Den kom på plats snabbt, sett till hur lång tid det annars brukar ta från beslut till åtgärd.
– Med det i åtanke tycker jag att det har gått bra. Det är ett långsiktigt projekt vi kan förändra och förbättra längs vägen. Nu samlar vi in synpunkter för att det ska bli ännu bättre, säger Niklas Westergren, intressentkoordinator vid trafikkontoret.
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) satt längst in i lokalen och svarade på grannars frågor och kritik.
Victor Malmcrona
”Input är viktigt”
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) understryker att flera av åtgärderna är temporära och testas i dialog med dem som bor här.
– Därför är input viktigt. Målet är att göra Gamla stan tillgängligt, både för boende och besökare.
Var tidsramen för tajt?
– Det stod i budgeten redan 2023 att vi skulle utreda förutsättningarna för en miljözon klass 3 och ta bort p-platser på Skeppsbron. Utifrån det landade vi i ett förslag för hur parkeringen på Skeppsbron skulle renodlas och Nygatorna frigöras för annan användning.
Hur ser du på att många upplever en brist på dialog?
– Vi har träffat föreningar i Gamla stan, men det fanns inget riktigt format eller ingång till boende som grupp. Samtidigt upplever jag förändringarna måste ses i verkligheten för att kunna utvärderas.
Synpunkter som kommit in ska sammanställas till en rapport. En undersökning som gjorts visar att majoriteten är positiva till förändringen, dock fanns många besökare bland de svarande.
P-platserna i västra Gamla stan har tagits bort, som här på Lilla Nygatan. Mer utrymmes ges åt uteserveringar, blommor, fotgängare och cyklister.
Pekka Pääkkö
Staden experimenterar och vi får ta smällen.
Trafiken begränsas
Stadsmiljözonen täcker större delen av västra Gamla stan.
Biltrafiken begränsas och runt 130 p-platser har tagits bort, inklusive på Skeppsbron.
Gator regleras likt gågator. Motortrafik är förbjuden kl. 11–06.
Utemöbler, uteserveringar och växter ersätter biltrafiken.
Källa: Trafikkontoret
Längst in i lokalen satt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) och pepprades med frågor och synpunkter från stadsdelens invånare. Stundtals var tonläget högt.
Victor Malmcrona
Strömgren (MP) pepprades av grannars kritiska frågor
Se där! Nu har Gamla stan fått en sandstrand
Kajbalkong, strandhäng, sittplatser och uteserveringar – på bekostnad av biltrafiken. I Gamla stan invigdes den omdebatterade stadsmiljözonen under fredagen.
På Kornhamnstorg samlades tjänstemän, politiker och nyfikna för att vara med på invigningen av den nya stadsmiljözonen.
– Med små medel har vi gjort en trafikplats till en plats för människor, sa trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) från scenen.
Någon minut senare var zonen invigd till ljudet av applåder. Från kvarteren runt torget har gatorna stängts av för biltrafik och över 100 p-platser har tagits bort. Gatumålningar har tagit deras plats och planteringar, uteserveringar och flera nya bänkar har tillkommit.
– Jag är glatt överraskad över att det gått så fort att göra om exempelvis en yta för taxiköer till en plats där det går att sitta och njuta i solen.
Lars Strömgren (MP) och trafikdirektören Gunilla Glantz invigde stadsmiljözonen i Gamla stan med en skål.
Angie Gray
Ska utvecklas
Framåt hade Lars Strömgren gärna sett mer permanenta lösningar för grönskan. Det ska även ses över hur zonen ska vara under vinterhalvåret.
– Konceptet kommer utvecklas framåt, i dialog med boende och verksamheter.
Strandhäng
På Munkbrohamnen, på andra sidan tågspåren, har en sandlåda med solstolar och parasoll ställts ut. Det är dock en del av ett annat projekt. I vattnet flyter en kajbalkong där det går att slå sig ner och se ut över Riddarfjärden.
– Jag visste inte att de skulle anlägga en strand, det är jättetrevligt, säger Södermalmsbon Lena Holmberg som sitter i en av stolarna med fötterna i sanden.
"Äntligen", säger hon om stadsmiljözonen.
– Det har bara varit fokus på trafiken, nu kan man gå där utan att bli undantryckt av bilar.
Dennis Wedin (M) ser stadsmiljözonen som ett ogenomtänkt alternativ till miljözon klass 3, som först var tänkt att införas.
Angie Gray
Protesterade på plats
Flera grannar och verksamheter i Gamla stan har dock varit kritiska till zonen. De menar att vardagen blir svårare när biltrafiken begränsas, att de nya sittplatserna knappt används och att det blivit mer oväsen i kvarteren från turister och krogbesökare.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) är heller inget fan av zonen. Han var med på invigningen för att protestera införandet med en skylt med texten "Du ska fortfarande kunna bo i Gamla stan".
– Hade jag fått bestämma hade vi haft dubbla antalet uteserveringar och utvecklat ytorna så att det fortsatt går att bo här med bil. Att se över p-platser är logiskt, men många har tagits bort och inte ersatts av något. Jag förstår att de som bor här reagerar på det, säger han.
Kajbalkongen ligger vid Munkbrokajen.
Angie Gray
Tar vara på potential
Lars Strömgren håller inte med att om att ytorna inte används.
– Bara i går hade en familj nationaldagsmiddag vid Kornhamnstorg och barnen spelade tennis över ett nät som spänts upp över gatan. Vi tar bättre vara på den potential som finns här.
Stadsmiljözon
Stadsmiljözon är ett samlingsnamn för de förändringar som sker i området inom ramen för Levande Stockholm, likt sommargågator och sommartorg.
Zonen täcker större delen av västra Gamla stan.
Biltrafiken begränsas och p-platser tas bort. Gator regleras likt gågator. Motortrafik är förbjuden kl. 11–06.
Utemöbler, uteserveringar och växter ersätter biltrafiken.
På Munkbrohamnen har en kajbalkong och en sandstrand anlagts. Den delen hör inte direkt till stadsmiljözonen utan är ett samarbete mellan Stockholms stad, forskningsprojektet MASSA och representanter från lokalsamhället i Gamla stan.
Källa: Stockholms stad/MASSA
Genom stadsmiljözonen utnyttjas Gamla stans potential på ett bättre sätt, menar Lars Strömgren (MP).
Angie Gray