En mer förebyggande, lättillgänglig socialtjänst med fokus på kunskapsbaserade åtgärder. Det är målet den nya socialtjänstlagen som träder i kraft i sommar.
Nu är facket oroliga för att kompetenstappet ska medföra att Haninge halkar efter i utvecklingen, får svårt att leva upp till kraven och kunna implementera lagen.
– Vi har en komplexare omvärld som påverkar vår vardag och samtidigt ska vi implementera nya socialtjänstlagen. Om man nu måste spara pengar, ska man inte göra det efter att lagen implementerats, frågar sig Xerxes Fallah, ordförande i Vision.
Beskedet om förändringen gick ut till medarbetare den 14 mars. Tjänsterna som berörs är främst olika typer av chefsstödstjänster som specialsocionomer, utvecklingsledare och enhetschefer.
– Många är väldigt oroliga, ledsna och besvikna. Vem ska hantera de här personernas arbetsuppgifter? Det kommer påverka både chefer och medarbetare och vår farhåga är att det även kommer påverka brukare i längden, säger Xerxes Fallah.
Kom som en chock
En anställd som Mitt i pratat med berättar att beskedet kom som en chock för hen och kollegorna. Flera har redan börjat se sig om efter andra jobb.
– Det är väldigt tråkigt för kommunen att många väldigt kompetenta medarbetare försvinner, säger den anställda.
Den nya lagen har bland annat ett högre krav på evidensbaserat arbete och många tjänster som nu försvinner innefattar just den kompetensen, menar den anställda, bland annat kring unga i kriminalitet.
– Man undrar ju hur man för ett år sen kom fram till att man har råd men att man inte har det nu. Många kommuner har rekryterat för klara av den här omställningen men Haninge verkar gå i motsatt riktning.
Byråkratisk organisation
Enligt kommundirektör Kristina Tidestav är bakgrunden till omorganisationen, där 27 tjänster försvinner, att antalet administrativa- och cheftsjänster har ökat under hösten.
Vår farhåga är att det även kommer påverka brukare i längden.
– Det har blivit mer av en byråkratisk administration vilket innebär att förvaltningens fokus har förskjutits mot administration och stödprocesser i stället för kärnverksamhet. Och så kan vi inte ha det, vi måste ha ett fokus på kommuninvånare och brukare i verksamheterna.
Hon kan inte svara på vilka bedömningar som gjordes när den nuvarande strukturen infördes, men menar att den lett till en felaktig prioritering av arbetsuppgifter som nu måste åtgärdas. Samtidigt tillkommer sju nya tjänster i den nya organisationen.
Påverkar inte det här kommunens förmåga att hantera omställningen till den nya lagen?
– Vi behöver givetvis säkerställa att vi klarar de nya lagkraven. Vi bedömer att med det här förslaget med ett tydligt fokus på kärnverksamheten gör vi det.
Kristina Tidestav ser inte att förändringen ska påverkare brukare.
– Vi ser snarare att organisationen som den ser ut i dag påverkar brukare med mycket fokus på administration och många chefsled.
Vad gäller kompetenstapp menar hon att det är ett långsiktigt arbete.
– Det innebär inte att vi inte ska göra nödvändiga förändringar av vår organisation.
Nu görs en risk- och konsekvensanalys och den 28 mars börjar förhandlingarna med facket.
Efter det ska ett formellt beslut tas och sedan kommer besked om eventuell övertalighet.