Ingen konsekvensanalys gjordes. Ingen trafikplanerare satt med i gruppen.
På mindre än två veckor skulle den svårlösta och explosiva konflikten om gång- och cykelbron vid Slussen få en lösning.
Förlorarna: alla som cyklar längs kajen från Nacka eller från Hornstull. Rampen som de skulle ha tagit upp på bron från kajen har strukits helt.
– Det är en kompromiss som vi behövde göra, inget snack om saken. Men det är bättre än ingen cykelbro alls, säger Mikael Gustafsson, biträdande stadsdirektör och den som representerade Stadshuset i krislösningsgruppen.
Totalt 55 000 cyklister kommer att passera Slussen dagligt år 2030 enligt stadens prognos. Av dessa tar 18 500 vägen över den nya gång- och cykelbron. Men vad händer nu när rampen från kajen försvinner?
Stockholms stad/Mitt i
Nästan 5000 får cykla annan väg
Totalt var det tänkt att 18 500 cyklister om dagen skulle använda den nya bron, enligt stadens prognos för år 2030. Av dessa skulle 4 800 skulle ta sig upp på bron via rampen.
Dessa kommer nu antingen att få använda sig av Guldbron eller de nya lågbroar som just håller på att byggas i nivå med Mälaren. De är egentligen inte tänkta för snabb och tät cykeltrafik.
Den nu skrotade cykelrampen skulle ha använts av var fjärde cyklist på den nya bron.
Stockholms stad/Mitt i
Uppförsbacken ett hinder
Höjdskillnaden skapar också problem. Från kajen upp till Slussenplan skiljer det hela 11 meter. Hur cyklister från Nackahållet ska kunna komma upp dit är inte klart. Det ska nu utredas vidare.
– Det här inte ursprungslösningen. Men vi löser de stora flödena tillräckligt bra för att kunna framtidssäkra Stockholm. Nu behöver vi planera i detalj hur vi ordnar det också för dem som kommer från Nacka, säger Mikael Gustafsson.
Kritiken har inte låtit vänta på sig.
– Cyklister leds in där folk ska gå, vistas och umgås. Det kommer att leda till ständiga konflikter, sa trafikplaneraren Krister Isaksson till Mitt i förra veckan.
– Lösningen ökar ändå kapaciteten för cykeltrafiken över Slussen och blir fortfarande ett mycket viktigt komplement till det framtida regionala cykelstråket, säger Mikael Gustafsson, biträdande stadsdirektör.
Pressbild
Mikael Gustafsson på Stockholms stad kommenterar:
– Det är kanske sant, men det vi vet inte. Kanske hittar vi andra kreativa lösningar. Det arbetet börjar nu, säger han.
Trots att cykelbron nu behöver ritas om räknar han med att arbetena i huvudsak kommer att kunna hålla tidplanen. Pålningsarbetet ska inledas innan årsskiftet.
– Det blir en förskjutning på några månader, men bron kommer att stå klar 2025, säger Mikael Gustafsson.