– Gatan smulas sönder mer vecka för vecka. Det kan bli katastrof i vinter, sade Gert Jönsson, en av de boende på gatan i Solhem, i oktober till Mitt i.
Trots att staden hade gjort provisoriska lagningar på gatan i flera år hade situationen det senaste året bara blivit värre.
Den sista tiden hade gatukontoret slutat laga och inte ens svarat de boende på klagomålen, menade folk på gatan.
Filip Magnusson
Men nu har trafikkontoret börjat laga Utgårdsvägen – och andra akuta hål runt om i staden.
– Artikeln gav resultat. Det är bara nödtorftiga lagningar, men ändå. Vi hoppas på ny asfalt på hela gatan. Gatan måste ha varit en av Stockholms trasigaste. Det får inte se ut så, säger Gert Jönsson.
Trafikkontorets pressansvarige Malinda Flodman bekräftar:
– Vi börjar laga de akuta gatuskadorna nu i staden, och tittar också på vilka gator i kommunen som behöver asfalteras om helt nästa år. Vilka det blir är inte bestämt än, men det kan bli så att Utgårdsvägen blir en av dem.
Utgårdsvägen i Spånga.
Filip Magnusson
Antalet klagomål på potthål i Stockholms gator ökade med över 160 procent den gångna vintern, vilket Mitt i tidigare berättat.
920 klagomål kom in till trafikkontoret under perioden 1 december 2023-31 januari 2024, enligt siffror från trafikkontoret.
Många klagomål från ytterstaden
Närmare 73 procent av klagomålen rörde ytterstaden.
Det kostar staden mellan 5 000 och 10 000 kronor att laga ett potthål, och Centerpartiet vill öronmärka 30 miljoner kronor i sin budget för 2025 till en 24-timmars potthålsgaranti, det vill säga en garanti om att ett anmält potthål ska lagas inom ett dygn.
Nu lagar trafikkontoret hålen på Utgårdsvägen.
Privat
Enligt Svenska dagbladet fick Trafikverket in 390 trafikskadeärenden i landet under gångna december och januari, det är fyra gånger fler än vintern 2021–2022.
Den tidiga och mycket kalla vintern som var tillsammans med de stora temperaturväxlingarna tros ligga bakom potthålens stora framfart.