Trasiga vägar kan vara farliga – nyligen skrev Mitt i om en cyklist som skadade sig illa efter att ha cyklat på ett potthål i Tantolunden.

De senaste åren har antalet klagomål på potthål som kommit in till staden ökat kraftigt. Från 1 891 stycken år 2020 till 5 113 fram till oktober i år.

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Pekka Pääkkö

"En hålig ost"

I sin skuggbudget för 2024 har Centerpartiet lagt 30 miljoner kronor i en pott, öronmärkta för att gå till att laga potthål. De är del av en garanti som ska innebära att staden ska rycka ut och fixa anmälda felen inom 24 timmar.

– Miljöpartiet har haft ansvar för trafikfrågorna i Stockholm i tio år nu. Och staden ser ut som en hålig ost, säger Jonas Naddebo (C), gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

C vill se en garanti som betyder att anmälda potthål ska lagas inom 24 timmar.

C vill se en garanti som betyder att anmälda potthål ska lagas inom 24 timmar.

Filip Magnusson

Pengarna räcker gott och väl

Enligt uppgifter C fått från staden kostar ett potthål 5 000–10 000 kronor att laga, och de menar att de 30 miljoner kronorna skulle täcka kostnaderna gott och väl. Jonas Naddebo pekar även på att majoriteten i sin budget inte alls nämner potthål.

– Frågan är hur många cyklister som ska behöva skada sig och hur många bilar som ska gå sönder innan potthållsproblematiken tas på allvar?

Lagas redan i dag

Om en garanti är möjlig kan trafikkontoret inte svara på utan att saken har utretts. De understryker dock att de redan i dag akut lagar potthål på känsliga platser. Där det inte är lika trafikfarligt väntar och lagar sedan flera hål på samma gång.

– Det bedömer vi i dag är det bästa sättet att använda den budget vi har, skriver Joakim Nord, kommunikatör på trafikkontoret.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Klara B Orreteg

"24 timmar är för lång tid"

Från majoritetshåll menar man att C:s förslag inte är genomtänkt.

– Uppstår potthål som är en trafikfara, då är 24 timmar för lång tid för att laga det. Är det lindrigare skador gör vi flera i ett svep, då gör även att vi kan säkerställa att temperaturen rätt rätt så att lagningarna håller. På totalen blir det billigare, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

"Kraftig nedskärning"

Han är även kritisk till att C i sin budget bland annat strukit 82 miljoner kronor i entreprenadindex. Det är pengar som enligt avtal ska täcka ökade utgifter för upphandlade entreprenörer – som utför städning, snöröjning och lagning av potthål – när marknadens kostnader stiger.

Lars Strömgren menar att det är en post som inte går att räkna bort.

– Deras förslag kan framstå som en satsning, men det är en kraftig nedskärning som drar ner på trafikkontorets möjlighet att åtgärda potthål.