Det uppmärksammade konstverket på Akalla torg blev en kortvarig men stormig historia.

Den stora, mörkröda metallställningen med vita, hängande lakan målade i rött uppfördes av konstnärerna Fatima Moallim och Ida Idaida i slutet av maj, och skapade genast starka reaktioner hos Akallaborna.

Många menade att det påminde om krig och död, och frågade sig vad syftet egentligen var.

– Ica och posten har nyss försvunnit, man låter torget förfalla, det är helt tomt, och så får vi något sådant här av staden. Det är ett hån mot Akallaborna, det känns som en provokation, sa en person till Mitt i.

Så här såg konstverket ut.

Så här såg konstverket ut.

Emma Löf Hagström

Stora protester

Sedan dess har det protesterats mot verket på olika sätt, och staden bekräftade att de fått så pass många frågor och samtal från invånarna att de kände sig tvungna att ordna ett möte på platsen.

Kort därpå kom konstnärerna och ansvariga till torget för att föra en dialog med Akallaborna, och svara på frågor.

I samband med det meddelade man dock också att det inte fanns några planer på att ta bort konstverket. Verket är en del av en större satsning på att liva upp olika gator och torg i Stockholm under sommarmånaderna och var planerat att stå på platsen till september – vilket upprörde människor än mer.

Men så, i början av juli, kom en stor kran till torget.

– Den lyfte bort konstverket. Det känns jättebra och som en stor lättnad, många som bor här kommer förbi salongen nu och är glada, säger "äntligen är det borta". Det här är något som verkligen provocerat Akallaborna, det har varit en sorglig historia ärligt talat, inte värdigt, säger George Shamoun, som driver frisörsalongen vid torget.

För ett tag sedan kom en kran och lyfta bort konstverket från torget.

För ett tag sedan kom en kran och lyfta bort konstverket från torget.

George Shamoun

"Säkerhetsskäl"

Det var dock inte protesterna som gjorde att man plockade bort verket, enligt Stefan Hagdahl, chef på Stockholm konst.

– Konstverket blev förstört, vi var tvungna att ta ner det av säkerhetsskäl. Muttrar och skruvar var borta, det var instabilt, tyget var trasigt. Det var helt enkelt inte säkert, det hade kunnat rasa ihop och folk hade kunnat skadas.

Så det hade inget med kritiken att göra?

– Nej, vår ambition var att det skulle stå kvar till september.

Han tycker det är tråkigt att det tagits ner.

– Konstnärerna hade gjort ett jättebra och fint jobb och Akallaborna förtjänar ett konstverk. Nu funderar vi på om vi ska placera något annat på platsen eller hur vi ska gå till väga, vi har inte bestämt oss än.

Levande Stockholm har nu även varit på plats och adderat planteringar och bänkar för att liva upp torget. George Shamoun tycker att det är bra som det är nu.

– Det är mycket bättre, jättefint. Det blommar nu, säger han.

George Shamoun medan konstverket flyttades.

George Shamoun medan konstverket flyttades.

George Shamoun