Förra veckan började 80 elbussar trafikera söderort, samtidigt som bussföretaget Nobina tog över trafiken efter Keolis.

Mitt i har skrivit om strulet som övertagandet förde med sig. Under morgonrusningen förra måndagen möttes resenärerna av inställda avgångar, långa köer och förseningar. I lokala grupper på sociala medier har kommentarsfält fyllts av klagomål från irriterade kollektivtrafikanter.

Men det har gått bättre och bättre, dag för dag, menar Nobina.

– Om man tittar på statistiken över hur många bussturer som går som de ska gick det väldigt mycket bättre i fredags jämfört med i måndags förra veckan. Och nu på måndagsmorgonen har det också rullat på. Nu hoppas vi att den goda utvecklingen fortsätter under veckan, väderprognosen ser bra ut, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina.

Han berättar att bussföretagen Keolis och Nobina har olika sätt att jobba på.

– Vi har vårt sätt att jobba effektivt. Det kan till exempel handla om att busschaufförer som har rast vid Älvsjö station efter sin paus ska byta buss och köra en annan tur. Det blir nya rutiner för förarna att vänja sig vid och vi hade kort tid på oss att utbilda dem. Alla har inte uppfattat allt som är nytt och det har lett till att en del turer ställts in, säger Jens Råsten.

"Kommer att reagera"

Enligt Nisse Sjöblom, huvudskyddsombud för bussförarna i Nybodadepån, har många av de farhågor som facket hade inför Nobinas övertagande besannats.

– Just nu handlar det om att få bussarna att gå över huvud taget, men när det väl börjar fungera så kommer förarna att reagera mer på alla försämringar. Till exempel att det dröjer längre innan man kan ta en kisspaus och att man börjar och slutar på olika ställen utan att få betalt för resan till utgångspunkten, säger Nisse Sjöblom.

Bussar har saknat förare och förare har saknat bussar.

Att det har varit struligt första veckan beror på många olika faktorer, enligt honom.

– Det är ju alltid lite kaotiskt vid en ny uppstart. Men i det här fallet har förarna knappt hunnit få någon utbildning eller hunnit provköra de nya bussarna innan de togs i trafik. Dessutom har det övergripande systemet som håller koll på var bussarna befinner sig inte fungerat, säger Nisse Sjöblom.

Han lyfter också att Nobina inte haft tillräckligt med personal, vilket lett till att alla turer inte kunnat bemannas.

– Det är nya rutiner med många byten av buss mitt i turerna för förarna. Har någon buss inte kommit ut i trafik har det lett till en dominoeffekt. Bussar har saknat förare och förare har saknat bussar.

Protest

Flera resenärer har dessutom vittnat om bussar som stått still med öppna dörrar i flera dygn, bland annat på Gullmarsplan.

– Det finns bussförare som har lämnat bussar där utan att meddela trafikledningen, som i en protest mot att de bytt arbetsgivare. De har inte sagt vad de vill. Bussar ska inte stå där längre en ett par timmar högst, säger Jens Råsten.

Nisse Sjöblom har inte hört om någon sådan protest.

– Det är inget vi har uppmanat till. Men det skulle inte förvåna mig. En annan orsak till att bussar blivit stående är att det har uppstått fel i systemen så att mekaniker har behövt komma till platsen för att bussen ska kunna starta, säger han.