Uppe på höjden i Bernhardsbergparken samlas en grupp på 35 barn från Långängsskolan. Instruktionerna är tydliga: Gå inte ner till vattnet eller bilvägen, klättra inte på klipporna.

– Annars får ni går hur ni vill, säger pedagog Helene Brolin och barnen lyser upp.

Mitt i följer med skräpletargruppen Leon Morin, Linus Martin, Moa Hemström, Felix Tidemar och Charlie Lindberg – som sätter i väg så det ryker. Moa får ansvaret att bära gruppens skräppåse.

Fimpar och snuspapper

Direkt hittar de en ölflaska inne i en buske intill vägen.

De fortsätter vidare ned mot stigen vid vattnet.

Lika snabbt som någon lägger ned ett skräp ropar någon om ett nytt fynd. En sko! De hittar snuspapper, fimpar, chokladpapper som de plockar med handskar som de har fått av lärarna.

Barnen överlägger hur lång tid det tar för en fimp att brytas ned. Kanske 80 eller 25 år.

– 100 år, säger pedagog Helene Brolin. Efter några år blir det mikroplaster, men det tar väldigt lång tid innan det bryts ned helt.

Här hittades det fimpar. Både nya och gamla.

Här hittades det fimpar. Både nya och gamla.

Malin Lövkvist

Miljömedvetna elever

Helene Brolin är en av projektledarna i skolans miljöprofil. Skräpplockardagen är ett initiativ genom Håll Sverige rent och det får barnen att tänka mer på sin omgivning, menar hon.

– Vi märker det inne på skolan. Om det ligger något på golvet så trampar man inte bara på det. De tar man upp det och slänger det om det är skräp, säger Helene.

Tillbaka till skräpletandet.

Uppe på klippan i mitten av parken hittas ”gammal, gammal” ölburk som nog har legat där ”hur länge som helst”.

– Den kanske kan användas till något, säger Charlie Lindberg när den åker ned i påsen.

Allt är inte skräp

Vid en av trädstammarna ligger något som skulle kunna vara skräp. Men det är det inte, säger Moa Hemström. Det ser ut som en trädsvamp.

– Det är i alla fall inte något som förstör naturen, säger hon.

Efter ungefär 20 minuter ljuder visselpipan och barnen samlas igen på höjden.

Leon, Linus, Moa, Felix och Charlies grupp häller ut sina fynd på marken. De andra barnen uppmärksammar att gruppen hittade en sko. Dagens mest spännande fynd.

Kanske någon som har glömt den när de har badat, funderar de.

– Jag tror skon kommer från en väska och att den har ramlat ut, säger Moa Hemström.

De lägger i skräpet igen för att sedan sortera det uppe vid skolan. På bara 20 minuter är parken klart mycket renare från skräp än innan skolklassen kom.

Pedagog Helene Brolin på Långängsskolan.

Pedagog Helene Brolin på Långängsskolan.

Malin Lövkvist

"Träna på att leta"

Skräpletarna berättar att det känns bra och viktigt att städa upp skräpet. Det bästa vore dock om skräpet inte kom dit från början. Felix Tidemar kommer med några kloka ord till läsare som kanske själva funderar på att plocka skräp.

– Om du ska bli bra på att leta skräp då behöver du träna. Då ser du skräpet bättre.

Leon Morin, Felix Tidemar, Charlie Lindberg, Moa Hemström och Linus Martin skörd efter ungefär 20 minuter i Bernhardsparken.

Leon Morin, Felix Tidemar, Charlie Lindberg, Moa Hemström och Linus Martin skörd efter ungefär 20 minuter i Bernhardsparken.

Malin Lövkvist