Fem män miste livet när en bygghiss föll cirka 20 meter den 11 december 2023. Exakt ett år senare pågår polisens utredning av händelsen alltjämt.
Brotten som utreds är grovt vållande till annans död och framkallande av fara för annan. I övrigt omfattas det mesta av förundersökningssekretess.
– Åtal förväntas under våren, om det blir åtal, säger kammaråklagare Lars Ågren.
Fem män miste livet när en bygghiss föll cirka 20 meter i Ursvik i fjol.
Stefan Källstigen
Orsaken till den tragiska händelsen kunde Statens haverikommission slå fast redan i somras. I en rapport konstaterade myndigheten att brister i montaget på hissen lett till fallet.
Därefter har problemen fortsatt, enligt fackförbundet Byggnads. Sedan dödsolyckan har förbundet lagt fyra skyddsstopp mot bygget i Stora Ursvik, vilket TV4 har rapporterat om.
– Det innebär att man säger till samordnaren på arbetsplatsen att de får lov att åtgärda en brist som har skadlig inverkan på personal som jobbar, säger Tomas Kullberg, ordförande för Byggnads i Stockholm-Gotland till Mitt i.
Utrymningsvägar var blockerade
Facket har bland annat lagt märke till att utrymningsvägar har varit blockerade.
– Om det händer något ska man kunna springa rakt ut, alla trappor ska vara rena. Det får inte ligga sopsäckar eller elkablar i trappan där det finns snubbelrisk, säger Tomas Kullberg.
Andra skäl till skyddsstoppen har varit avsaknad av godkända skyddsräcken och bristfällig nödbelysning.
Hur allvarliga är bristerna i sig?
– Vi tycker att det är väldigt allvarligt, annars skulle vi inte lägga skyddstopp. Det handlar om att man inte får respons på arbetsplatsen. Skyddsronder görs där man har tagit upp problemen, men det finns en nonchalans från entreprenörerna i att man inte åtgärdar grejerna.
Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.
Byggnads Stockholm-Gotland
Mitt i söker Andersson Companys vd Patrik Toresäter. I ett mejl till TV4 har han skrivit att ”de uppdagade bristerna har omgående åtgärdats och skyddsombudsstoppen har därmed hävts".
Att bristerna inte har åtgärdats i ett tidigare skede tror Tomas Kullberg kan bero på otydligheter mellan byggets många underentreprenörer.
– De här grejerna hamnar i en gråzon, man vet inte vem som är ansvarig. Men det är huvudentreprenören som har hand om samordningen på arbetsplatsen, det är de som brister i det.
För närvarande är bygget i Ursvik i slutskedet och de tyngsta, stora jobben utförda, säger Tomas Kullberg.
Hur ser situationen ut på bygget i dag?
– Det är ungefär som innan olyckan, väldigt mycket nonchalans.