Tunnelbanan, Roslagsbanan och Saltsjöbanan är svårast drabbade av problem på hösten.
Mostphotos
20241028161035
20241028163157
2024-10-28
16:10
2024-10-28 16:31
Kombinationen av regn, blåst och höstlöv skapade ovanligt stora problem på tunnelbanans gröna linje under söndagen. I några fall lyckades tågen inte stanna utan tvingades köra förbi stationer, berättar Claes Keisu på SL.
Lövhalkan kan ha nått sin topp under den gångna helgen, som blev ovanligt tuff för SL-trafiken.
– Kombinationen av löv, regn och vind under söndagen gjorde att det var extra besvärligt. Spåren på framförallt gröna linjen var otroligt hala, berättar Claes Keisu, pressansvarig på SL.
Detta ledde till förseningar och inställda avgångar under hela dagen.
– Man körde med reducerad hastighet på alla grenar. Och i några fall på den norra grenen mot Hässelby lyckades tåg inte stanna där de skulle utan tvingades köra förbi stationer, säger Keisu.
Tio procent inställt
Några dagar i förra veckan var så många som tio procent av turerna på gröna linjen inställda på grund av fordonsbrist som orsakats av hala spår.
– Man har jobbat hårt för att komma ikapp och i dag under högtrafik är fyra procent av turerna inställda på grund av att fordon behövt tas ur trafik för svarvning av hjulen, säger Claes Keisu.
Att hjulen behöver svarvas om beror på att de blir platta av att glida på spåren, vilket i sin tur kan ge svåra skador på rälsen.
Är det värsta över nu?
– Vi räknar med att vi har passerat kulmen, i alla fall vad gäller spårhalka orsakad av fallande löv, men osvuret är bäst. Det kan komma väder som innebär bakslag.
Därför skapar löven problem
Lövhalkan uppstår av att löv ramlat ner på spåren och körts över upprepade gånger. Då mals löven till pulver och när det blandas med vatten uppstår en massa som gör att friktionen mellan spåren och vagnshjulen minskar.
Vid halka på spåren tappar tågens hjul greppet och glider på spåren vid inbromsningar och starter. Spårhalka kan också leda till skador både på hjul och räls.
Problemen är störst på Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanans gröna linje.
De nya C30-tågen, som är vanligast på röda linjen, klarar lövhalkan bättre än de lite äldre C20-tågen genom att de har en mjukare inbromsning och mjukare start än C20.
Blå linjen drabbas knappt alls eftersom den går i princip helt och hållet under jord.