En trevägskorsning vid Tappström ska inte bara göra att trafiken flyter bättre på Ekerövägen utan också göra Tappströmsvägen till mindre av genomfartsled och mer lummig stadsgata.

Det menar Ekerö kommuns planarkitekt Tobias Engelin och trafikplanerare Pepijn Klaassen.

– Vi kommer bredda gång- och cykelvägen och plantera buskar mellan den och bilvägen, säger Tobias Engelin.

– Jag ser framför mig en enkel allé med träd mot infartsparkeringen och ett grönare område.

Säkrare skolväg

Det aktuella förslaget som just nu är på samråd ska enligt kommunen ge bättre förutsättning för cykeltrafiken från Ekerö in mot stan, men också göra skolvägen säkrare.

Parkeringsplatser och återvinningsstation fick stå tillbaka när Tappströmsvägen nya sträckning planeras. "Det här förslaget gör miljön lämpligare för en skola", säger trafikplaneraren Pepijn Klaassen (till höger), här tillsammans med planarkitekten Tobias Engelin.

Parkeringsplatser och återvinningsstation fick stå tillbaka när Tappströmsvägen nya sträckning planeras. "Det här förslaget gör miljön lämpligare för en skola", säger trafikplaneraren Pepijn Klaassen (till höger), här tillsammans med planarkitekten Tobias Engelin.

Mikael Andersson

– När eleverna lämnar skolan nu så står de nästan direkt på parkeringen. Det här förslaget gör miljön lämpligare för en skola, säger Pepijn Klaassen.

Men för att få plats för den bredare gång- och cykelbanan behöver återvinningsstationen bort, och det är ännu inte klart var den i stället kommer hamna.

Färre parkeringsplatser

Dessutom kommer en rad med parkeringsplatser på infartsparkeringen försvinna med den nya bilvägens dragning.

– Den här parkeringen är väldigt populär. Den fylls varje dag och hade den varit dubbelt så stor så hade den fortfarande varit full, säger Pepijn Klaassen.

Men att förlora parkeringsplatserna var nödvändigt, menar han.

– Vi behöver lösa trafikflödet till Ekerövägen och säkerställa en trygg skolväg för eleverna. Genom att omprioritera några parkeringsplatser kan vi skapa lösningar som gynnar både trafiken och skolbarnens säkerhet, säger han.

Exakt hur många parkeringsplatser som riskerar ryka kan kommunen ännu inte svara på.

Några parkeringsplatser försvinner när vägen ritas om.

Några parkeringsplatser försvinner när vägen ritas om.

Mikael Andersson

Infarten till parkeringen kommer enligt den nya planen ligga i Clas horn-ändan, på Ekerövägens sida av den stora granen. På så sätt ska de drygt 270 bilar som varje morgon och varje eftermiddag kör in och ut där inte behöva passera skolområdet.

Bullermätningar

Trafiken förbi Clas horn kommer öka i och med vägens nya dragning.

– Trafiken genom området ska inte påverkas men det kommer bli mer trafik på Tappströmsvägen utanför. Men vi har gjort bullermätningar och det ligger under de godkända nivåerna. Faktum är att vi ju redan har Ekerövägen utanför, och den bullrar, säger Pepijn Klaassen.

När den befintliga utfarten från Tappströmsvägen stängs så kommer det också finnas en del plats i den ändan. Men vad den ska användas till är ännu inte klart.

– Vi börjar med att leda om trafiken och sedan ser vi vad vi har för utrymme och vad det är bäst lämpad för, säger Pepijn Klaassen.