Fem män föll cirka 20 meter till följd av brister i montaget på hissen. Kontrollsystemet misslyckades med att fånga upp bristerna, vilket ledde till att alla miste livet. Det visar Statens haverikommissions rapport.

I ett pressmeddelande säger Lars Hildingsson, tillförordnad förbundsordförande på fackföreningen Byggnads:

– Vi kommer inte att få tillbaka de kollegor vi förlorat, men vi hoppas att det leder till förändringar i branschen så att fler olyckor kan undvikas.

I pressmeddelandet berättar Lars Hildingsson att 16 personer omkom i byggbranschen förra året.

I pressmeddelandet berättar Lars Hildingsson att 16 personer omkom i byggbranschen förra året.

Terese Perman

Facket kräver nu flera åtgärder. Enligt Tomas Kullberg, ordförande på Byggnads Stockholm-Gotland, brister det i säkerhet alltför ofta i branschen. Själva hissen som var med om olyckan, berättar han, borde inte ha havererat.

– Den maskinen har varit i braschen i många år och är väldigt driftsäker. Ofta finns det nödbromsar, det gjorde det på den här hissen också. Skillnaden är att det inte fanns något att bromsa i eftersom hela stativet rasade.

Kullberg ställer sig frågande till vad som gör att en montör missar så pass många fundamentala bitar. Ett nyckelord som ekar i anklagelserna är tid, både när det gäller hissolyckan i Ursvik och i branschen generellt.

– Man är fruktansvärt dålig på att planera jobb idag. Man har inte samma framförhållning som man hade för 20 år sedan. Nu plockar vi in underentreprenörer och flyttar in mer folk, som gör att det blir trängre på arbetsplatsen. Man har haft bråttom att få igång hissen för att få igång produktionen, säger han.

Hisskorgen efter fallet i december.

Hisskorgen efter fallet i december.

Alexander Kuronen

Åtal dröjer

I kölvattnet efter olyckan polisanmäldes hissleverantören av arbetsmiljöverket för vållande till annans död samt framkallande av fara för annan. Åklagare Gunnar Jonasson är förtegen om utredningen, eftersom den fortfarande pågår.

– Förundersökningen pågår. Vi har fått in en anmälan från arbetsmiljöverket och vi har också sett haverikommissionens rapport. Den är under analys, säger han.

Förundersökningen kommer fortsätta ett tag till:

– Man måste betänka att det är semestertider. När jag jobbar kanske inte polisen gör det och tvärt om. Jag räknar med att kunna ge besked i slutet av augusti.

Byggnads håller fast vid kravet på hårda viten för alla inblandade parter.

– Vårt mål är att vi får en arbetsmiljödom som fäller både huvudentreprenaden och underentreprenaden. Sedan tycker vi att man ska undersöka om det finns en individer som har vållat fem dödsfall. Det är tragiskt, men man måste kolla på helhetsbilden.

Tomas Kullberg är starkt kritisk till hur branschen prioriterar tidsaspekten före säkerheten.

Tomas Kullberg är starkt kritisk till hur branschen prioriterar tidsaspekten före säkerheten.

Byggnads Stockholm-Gotland/Inger Fagerberg

Vill se bättre kontroller

För att minska olyckorna vill facket att besiktningskraven på bygghissar skärps. Idag är de inte lika hårda som för andra maskiner på byggarbetsplatser.

– När man bygger en kran behöver man ett besiktingsorgan, men när man bygger en hiss behövs det inte. Där fallerar det, eftersom det är samma person som bygger hissen som också kontrollerar den. Det jag saknar är att någon som inte har varit där som besiktar, säger Tomas Kullberg.