I mars 2024 tog SJ över driften av pendeltågen i Stockholm från MTR efter mer än ett år av svårt trafikkaos. Fortfarande ligger mängden utförd pendeltågstrafik cirka 10 procent under vad den gjorde 2022.

– Men vi kan se en dramatisk ökning av punktligheten sedan SJ tog över. Det visar att beslutet vi tog att byta leverantör har fått den effekt vi avsåg, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

SJ:s staplar visar en förbättrad leverans inom pendeltågstrafiken.

SJ:s staplar visar en förbättrad leverans inom pendeltågstrafiken.

SJ

Den totala punktligheten har visserligen pendlat kraftigt det senaste halvåret. Mellan maj och augusti var det bara mellan 79 och 84 procent av tågen som avgick med maximalt tre minuters försening.

Statens ansvar

Men en stor del av förseningarna orsakades av fel på spår, växlar och elledningar, där ansvaret ligger hos statliga trafikverket.

– Tittar man bara på den del av punktligheten som SJ själv kan påverka har den legat konstant på 98-99 procent sedan i mars, vilket är en dramatisk förbättring mot tidigare, säger Anton Fendert.

– Vi är inte nöjda, men det går åt rätt håll, säger Anton Fendert (MP).

– Vi är inte nöjda, men det går åt rätt håll, säger Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

I den senaste mätningen tog också den totala punktligheten ett stort hopp uppåt, från 79 procent i augusti till 90 procent i september. Det är första gången på ett år som siffran nått den nivån.

– Vi är naturligtvis inte nöjda, vi är bara i början på förbättringsresan och måste fortsätta att jobba hårt för att återskapa förtroendet för pendeltågstrafiken, säger Fendert.

"Innan felen uppstår"

För att försöka minska mängden spår- och växelfel har SL trappat upp samarbetet med statliga trafikverket.

– Det är ett samarbete som har återstartats under hösten. Det gör att vi kan föra över information från pendeltågsverksamheten om exempelvis växlar som låter konstigt, så att fel kan identifieras innan de uppstår, säger Anton Fendert.

Som Mitt i tidigare har berättat kommer pendeltågstrafiken att utökas på flera linjer från och med den 15 december, bland annat genom att 15-minuterstrafik återinförs på Märstalinjen.

Målet är att pendeltågstrafiken under 2025 ska nå upp till 100 procent av 2022 års nivå.

Så blir SL-trafiken nästa år: "Slutsparat"

Pendeltågen till Märsta får tillbaka kvartstrafiken. Andra pendeltågslinjer får ökad turtäthet i rusningstid. Ett antal busslinjer läggs om, men mängden trafik bibehålls, när SL:s nya tidtabeller kickar in i december. Tunnelbanan påverkas av flera stora avstängningar.

Nu är det klart hur SL-trafiken ska köra 2025 och budskapet från regionledningen står fast: Nu är det slutsparat.

"Årets trafikförändringar sker inom det befintliga trafikutbudet, vilket betyder att storleken på länets kollektivtrafik inte påverkas", skriver trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.

Syftet med trafikförändringarna är i stället att "justera kollektivtrafiken för att göra den mer effektiv och ändamålsenlig". Det innebär att ett antal busslinjer över hela länet får så kallade paketlösningar, vilket innebär sammanslagningar och nya linjesträckningar. 

Det kan handla om vägarbeten eller andra byggprojekt som är färdiga eller har kommit en längre bit på vägen och som nu möjliggör ett bättre trafikupplägg, enligt SL. I andra fall kan det handla om växande bostadsområden som behöver mer kollektivtrafik än tidigare.

Här kan du läsa i SL:s eget dokument hur din busslinje påverkas.

Får tillbaka avgångar

Den stora förändringen blir att pendeltågen får tillbaka avgångar som tidigare har dragits in.

Det innebär att det återigen blir kvartstrafik till och från Märsta dagtid på helgerna samt högre turtäthet på sträckorna Tumba-Södertälje centrum och Stockholm City-Upplands Väsby i rusningstid.

– Det är en förändring jag hoppas många ska uppskatta. Att vi kan trappa upp trafiken beror på att situationen med fordonsunderhåll och personal nu är mer stabil, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Delar av pendeltågstrafken ska också få ett "tydligare och mindre störningskänsligt trafikupplägg". Som en del av detta kommer tågen att trafikera huvudsträckorna Bålsta-Nynäshamn och Uppsala C/Märsta-Södertälje centrum. Det betyder att linjerna 42X och 44 upphör och att andra linjer tar över trafiken. Syftet är att det ska göra trafiken mer stabil än i dag. 

De nya tidtabellerna börjar gälla den 15 december.

Ersättningsbuss och enkelspår

Samtidigt meddelar SL att det blir flera långvariga avstängningar i tunnelbanan nästa år, främst på gröna linjen mot Farsta där trafiken ersätts med buss under sju veckor.

Gröna linjen mellan Odenplan och St Eriksplan får enkelspår under sju sommarveckor, vilket ger reducerad trafik genom innerstan. Se också faktaruta nedan.

Oppositionsledaren Kristoffer Tamsons (M) tycker inte att SL:s nya tidtabeller är något att glädjas åt.

– Inte en enda av de tjugotal bussar som lagts ned kommer tillbaka. Inte heller de nittiotal bussar som skurits ned på. Nästa år blir en dålig uppföljare i en dålig trilogi, säger Kristoffer Tamsons. 

Så påverkas tunnelbanan

Gröna linjen: Sommaren 2025 stängs Farstagrenen av mellan Blåsut och Farsta strand under sju veckor för fortsatta arbeten med anslutningsspår till Högdalsdepån vid Hökarängen samt upprustning av signalsäkerhetssystemet på hela den avstängda sträckan. Trafiken ersätts med buss. 

Den pågående enkelspårstrafiken mellan Hökarängen och Farsta förlängs till sommaren 2025 och avslutas i samband med ovan nämnda avstängning. 

Under året påverkas tunnelbanetrafiken förbi Odenplan av arbeten med utbyggnaden av Gröna linjen till Arenastaden. Störst påverkan märks under sju veckor sommaren 2025 då endast ett av spåren mellan Odenplan och Sankt Eriksplan är öppet för trafik vilket innebär att trafiken reduceras genom innerstaden. 

Under första halvåret 2025 kan arbetet med utbyggnaden av tunnelbanan vid Gullmarsplan innebära avstängd trafik mellan Gullmarsplan och Globen. Avstängningen planeras att förläggas till en period med lägre resande, preliminärt i samband med påskhelgen och direkt påföljande skollov. 

Röda linjen: Sträckan Västertorp-Fruängen stängs av för tunnelbanetrafik cirka 2–3 veckor under sommaren 2025. Trafiken ersätts med buss. Orsaken är Stockholms stads arbeten med en gång- och cykeltunnel under tunnelbanespåren nära Fruängen. 

Källa: SL

Stefan Källstigen

Så blir SL-trafiken nästa år

Tätare turer på flera sträckor ✔ Busslinjer läggs om ✔ Politiker: "Slutsparat"