Att korta restider, möta framtida resebelastning och minska antalet byten. Det är målen i SL:s stora utredning om framtida spårtrafik. Nu har det kommit ytterligare ett steg och 20 möjliga spårsträckningar har presenterats för Region Stockholms politiker.
En av dem är att dra vidare tunnelbanan från Fruängen till Segeltorp och Kungens kurva.
En förlängning av röda linjen till Kungens kurva är ett av förslagen.
Region Stockholm
Men utbyggnaderna i förslagen är planerade att vara klara 2060. Och det är inte första gången som spårväg genom Segeltorp varit på tapeten.
Spårväg syd som ska dras från Älvsjö via Segeltorp mot Masmo och Flemingsberg, klubbades igenom redan 2017 men har både fördyrats och försenats. Kostnaden ska delas mellan staten och de berörda kommunerna, men i somras nekade regeringen projektet ekonomiskt stöd efter de stora kostnadsökningarna. Det har också talats om att det i stället ska bli en busslinje.
Nyinflyttade Segeltorpsbon Michael Walter Verbraeken ser gärna både tunnelbana och spårväg i området.
– Det är bra förslag, men jag tycker man borde fokusera på att lösa problemen som vi har nu och avsluta tidigare projekt istället för att planera vad som ska hända om 40 år.
Han önskar också fler resor under kvälls- och nattetid.
– Bussarna går rätt sällan sent på kvällen och ibland kan det kännas lite otryggt. När man betalar så mycket för en SL-biljett förväntar man sig många alternativ.
Michael Walter Verbraeken, 34.
Rebecca Folkesson
"Spårvagn är trevligare"
Marre Ekström är inte så intresserad av tunnelbana, hon tar hellre bilen.
– Personligen behöver jag ingen tunnelbana. Men spårvagn känns mer intressant och trevligare av någon anledning. Det är redan rätt lätt att ta sig till Fruängen härifrån och där finns det tunnelbana.
Marre Ekström, 59.
Rebecca Folkesson
Patrik Eriksson tycker att det är bra med fler alternativ.
– Jag har en dotter i skolan här, så det vore bra för hennes skull. Även fast det kanske inte hjälper oss så jättemycket nu när det är så långsiktiga planer så måste kommunikationerna följa med när städer växer.
Patrik Eriksson, 50 och hunden Tilly.
Rebecca Folkesson
Huddinge växer
Enligt kommunens översiktsplan beräknas Huddinge ha cirka 10 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser 2050, vilket förväntas leda till ett stort ökat antal som reser.
Även utbyggnaden av den regionala stadskärnan Kungens kurva-Skärholmen beräknar få områdets befolkning att växa mycket de kommande åren.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är posititv till förslagen, och får medhåll från Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad i Huddinge.
– Jag blev glad när jag såg förslagen. Dels för att man börjar så pass tidigt med att utreda förutsättningar och planerar fler miljövänliga alternativ. Dels för att de har noterat allt som händer och som ska hända här med både nya bostäder och arbetsplatser.