Bemanningen på Bromma flygplats minskar från drygt 150 personer till 40 personer, enligt den fackliga organisationen ST.
Det står klart efter att förhandlingarna mellan arbetsgivaren Swedavia och de fackliga organisationerna är avslutade.
Personalminskningen är en av de större i Swedavias historia, det som tidigare hette Luftfartsverket, kanske den största.
– I Swedavia, ja, utan tvekan. Swedavia bildades 2010, och det var definitivt inga sådana avgångar på Luftfartsverkets tid heller, säger Mikael Nordenståhl, ordförande på ST-luftfart Stockholm.
Det är historia som skrivs?
– Ja, verkligen, säger Mikael Nordenståhl.
Swedavia och fackförbunden ST, Seko och Saco har suttit med vid förhandlingarna där Seko och ST har haft merparten av de varslade medlemmarna.
I slutänden har det enligt ST visat sig att 150 personer berörts av varslen. Cirka 80 av dessa blir enligt ST uppsagda på grund av arbetsbrist, övriga 70 får antingen jobba kvar på Bromma flygplats, eller har erbjudits tjänst på andra flygplatser.
40 anställda kvar på Bromma
Av dem som får behålla jobbet kommer 40 personer fortsatt att vara placerade på Bromma flygplats.
De har delvis fått samma arbetsuppgifter som tidigare, delvis nya arbetsuppgifter.
"Fältpersonalen jobbar kvar som fältpersonal, det handlar om städning, underhåll och reparation, snöröjning, halkbekämpning, tekniker som jobbar med banljus", säger Mikael Nordenståhl, ordförande i fackliga organisationen ST.
Mikael Andersson
– Fältpersonalen jobbar kvar som fältpersonal, det handlar om städning, underhåll och reparation, snöröjning, halkbekämpning, tekniker som jobbar med banljus, säger Mikael Nordenståhl.
Även räddningstjänsten jobbar kvar, liksom en del specialister.
Hälften av dem som jobbar kvar på Bromma har fått delvis nya arbetsuppgifter, de kan exempelvis handla om att man fått en kontorstjänst men också får ta hand om passagerare som behöver hjälp vid avgången eller ankomsten.
Det har varit bra förhandlingar. Omplaceringarna har fallit väl ut i och med att det blev så många som blev kvar.
De som har erbjudits omplacering har fått andra tjänster inom Swedavia.
– Jag skulle uppskatta att ett 30-tal har omplacerats till Arlanda i första hand och övriga Swedavia i andra hand.
De som har blivit uppsagda har antingen hittat nya jobb eller får nu hjälp med att hitta nytt arbete.
– Det är Trygghetsrådet för ett antal och några har hittat egna nya jobb på eget bevåg, säger Mikael Nordenståhl.
Minskad flygtrafik
Mikael Nordenståhl konstaterar att det numera inte är mycket flygtrafik på Bromma.
– Det är en ganska stor del som har försvunnit, det är inte mycket kommersiellt flyg kvar, förutom business jet.
På Bromma flygplats är det i dag en annan typ av verksamhet jämfört med tidigare. "Det är väldigt mycket lugnare", säger Mikael Nordenståhl, ST-facket.
Mikael Andersson
Hur går det att arbeta på Bromma flygplats i dag?
– Vad jag har förstått så går nog alldeles utmärkt, det är en annan typ av verksamhet, det är väldigt mycket lugnare. Det är klart att det blir en omställning, att gå från en av Swedavias mest trafikerade flygplatser till en ganska liten sett till passagerar- och trafikmängd.
Din kommentar till resultatet av förhandlingarna?
– Det har varit bra förhandlingar. Omplaceringarna har fallit väl ut i och med att det blev så många som blev kvar, nästan hälften har omplacerats av dem som varslades och det är vi väldigt nöjda med, det var ett stort jobb men det blev bra.
Mitt i har sökt Swedavia. Swedavias presstjänst hänvisar i ett mejl till en skriftlig bokslutskommuniké från 13 februari där det står att flygbolaget Bra:s beslut att flytta inrikesflyget från Bromma till Arlanda har gjort att verksamheten på Bromma behövt anpassas.
Enligt Swedavia har det inneburit att närmare 50 anställda har sagts upp på Bromma. Mitt i har bett Swedavia kommentera ST-fackets uppgifter om antal berörda anställda men bolaget har inte svarat.