Det handlar om Vultejusvägen.

En gata i Norra Ängby som går mellan Bergslagsvägen och Spångavägen, förbi bland annat Norra Ängby skola, en F–6-skola.

I början av november stängdes gatan plötsligt av för biltrafik i höjd med skolan.

På försök blev gatan en lekgata.

En politisk majoritet i trafiknämnden har beslutat om avstängningen, tänkt att göra skolbarnens skolväg säkrare.

Petra Söderholm, bosatt i Bromma kyrka och med barn i skolan, ifrågasätter försöket.

– De har stängt av den absolut säkraste biten av Vultejusvägen och gjort det väldigt svårt för oss som bor i området att röra oss, säger hon.

En del av den tidigare bilgatan har numera blivit en del av skolgården för barnen i Norra Ängby skola.

En del av den tidigare bilgatan har numera blivit en del av skolgården för barnen i Norra Ängby skola.

Anders Gustafsson

Föräldrar som tidigare kunnat köra ända fram till skolan för att lämna och hämta måste nu vända vid avspärrningen och köra tillbaka samma väg som de kommit, vilket orsakar bilköer.

– Jag tycker att de ska ta bort avstängningen för de har inte på något sätt tagit hänsyn till hur det påverkar boende i området och gjort barnens skolväg osäkrare, säger Petra Söderholm.

Vill avbryta

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden, vill även han att försöket med lekgata avbryts.

– Vi som parti tycker att i stället för att göra en så här drastisk åtgärd, borde man ha en dialog med rektorer, föräldrar och undersöka vad man kan göra i stället, allt från farthinder till trafikljus eller bättre planerade övergångsställen. Det går att göra annorlunda.

Alla är dock inte motståndare till avspärrningen. Bland de närmare 200 synpunkter som i slutet av november hade kommit in om Vultejusvägen på Stockholms stads Tyck-till-app, fanns invånare som tycker att avspärrningen är bra:

”Mycket bra med lekgata framför skolan”, skriver en invånare.

En annan invånare skriver:

”Barnen älskar det och vi föräldrar upplever vägen till och från skolan som mycket säkrare”.

En tredje invånare:

"Jag tycker att det är bra att det äntligen har gjorts något åt den galna trafiksituationen vid Norra Ängby skola".

Lekgatan kvarstår

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd, har inga planer på att avbryta försöket med lekgata:

– Nej, vi ser det här som ett ytterligare verktyg i en arsenal för att skapa fler ytor för barn och även uppmuntra fler att gå och cykla till skolan. Sedan är det alltid så när man gör saker i trafikmiljö så är det en inkörsperiod innan folk har lärt sig det här och då kan det vara så initialt att det tar ett tag innan man förstår hur man ska köra i stället.

Lars Strömgren säger att de har lyssnat på en del av de synpunkter som staden hittills har fått in: Mötesplatser för bilar har ställts i ordning på en av gatorna som nu blivit genomfartsgata, Peringssköldsvägen. Staden har även satt upp hinder på en gång- och cykelbana som visat sig bli en smitväg för bilister.

– Just nu är vi inne i ett första försök. Vi får se hur den tas emot och hur den påverkar i området, säger Strömgren.

Lekutrustning och bänkar har ersatt biltrafiken där Vultejusvägen passerar Norra Ängby skola.

Lekutrustning och bänkar har ersatt biltrafiken där Vultejusvägen passerar Norra Ängby skola.

Anders Gustafsson