SL:s planerade nedskärningar på innerstadsbussarna motiveras med att resandet har minskat kraftigt sedan innan pandemin.
På vissa linjer registreras idag bara hälften så många biljettblipp jämfört med 2019. I snitt är minskningen för innerstadsbussarna 30 procent.
Många läsare har reagerat. På flera av linjerna har trängseln under rusningstimmarna snarare ökat, menar flera resenärer som också får medhåll av ett par busschaufförer.
Ofta tekniska fel
Att antalet uppmätta blipp är lägre kan bero på att biljettläsarna ofta har tekniska fel som gör att de har svårt att registrera mobilbiljetter, menar dessa läsare.
– Det är katastrof om SL nu bygger sitt antagande om minskat åkande på dessa biljettblippningar, säger en chaufför som hävdar att biljettläsarna ibland missar 60-80 procent av alla mobilbiljetter.
Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst bekräftar att det ibland uppstår problem med att validera appbiljetter och att man därför har inlett en specialgranskning i samarbete med bussföretagen.
"De flesta blippar rätt"
– Vi vet ännu inte vad felet beror på men vi har märkt att problemet ökar på sommaren då stark sol kan ge störande reflexer i biljettläsaren. Men vi vill förtydliga att de allra flesta med appbiljett lyckas blippa på rätt sätt, säger hon.
Förutom att räkna viseringar mäter SL också antalet på- och avstiganden med hjälp av sensorer vid dörrarna, så kallad automatisk trafikräkning (ATR).
– Det är ATR som ligger till grund för trafikplaneringen framåt. Och de siffrorna följer i stort sett samma mönster som viseringsstatistiken, säger Natalie Nordenswan.
Att trängseln på bussarna under rusningstid kan upplevas som lika stor eller större jämfört med innan pandemin motsäger inte heller att bussresandet totalt sett under dygnet har gått ner, framhåller hon.