JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Förslaget: Cykelbro mellan Söder och Gamla stan

CYKELBRO? Låt den nya bron mellan Södermalmstorg och Gamla stan bli en ren cykelbro föreslår trafikplaneraren Krister Isaksson.
 Foto: Sacharias Källdén

CYKELBRO? Låt den nya bron mellan Södermalmstorg och Gamla stan bli en ren cykelbro föreslår trafikplaneraren Krister Isaksson. Foto: Sacharias Källdén

20201019140400
20201019140400
2020-10-19
14:04
2020-10-19 14:04

Nu höjs röster för att göra om den planerade gång- och cykelbron vid Slussen till en ren cykelbro á la cykelslangen i Köpenhamn. Men Projekt Slussen verkar inte nappa på idén.

Det är den kommande gång- och cykelbron mellan Södermalmstorg till Gamla stan som det handlar om. För fem år sedan beslutade exploateringsnämnden att bron, inklusive rampen från Stadsgården, skulle breddas och utformas bättre för att möta framtidens behov.

Nu har Slussenprojektet presenterat sin nya lösning, men trafikplaneraren och cyklistbloggaren Krister Isaksson, som kritiserat projektet tidigare, är inte imponerad. Det är dags att tänka om, menar han, innan det är försent.

– Det som är utmanade, och frustrerande, med infrastruktur är att man får en chans och sedan är det kört för decennier. Det här är landets största cykelknutpunkt och det är för många delar som inte kommer bli bra, säger han.

Hans förslag: Vig bron åt cyklister, precis som tåg- eller biltrafiken har sina egna broar i närområdet.  Då skulle det bli ”en mindre interaktion att hantera i vad som kommer vara en väldigt besvärlig situation”, enligt honom och förslaget får stöd från bland andra Cyklistbloggen.

Krister Isaksson betonar också att det enligt stadens egna prognoser kommer att vara 19 000 cyklister som använder bron varje dag år 2030, kontra 1 000 fotgängare och att nuvarande lösningen inte är bra för gående heller.

– Det finns alternativ för gående, som de går idag ungefär, plus att då kommer de slippa cykeltrafiken. Det blir en bättre funktion även för gående. Allt handlar om prioriteringar, avvägningar och kompromisser, säger han och menar att projektet inte kan ha gjort några trafiksimuleringar kring lösningen, "då skulle de ha sett att det inte kommer fungera".

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen, uppger däremot att utredningar och trafikflödesanalys har gjorts och att den här lösningen är den bästa som går att göra "givet förutsättningarna". Rampens lutning går inte att göra något åt på grund av krav på segelfrihöjd från sjöfarten.

Enligt projektet kommer det vara ”tillräckligt många” som vill gå på sträckan för att motivera att det ska vara gångbanor.

– De kommer gå där även om det enbart är en cykelbro och då är det bästa att göra det säkert, säger Eva Rosman.

Så att försöka hindra eller leda om gående från bron är inget alternativ, för att skapa mer utrymme åt det stora flödet av cyklister ni själva räknat på?

– Gående kan alltid lätt ta sig förbi hinder som byggs upp. Det skulle vara vakter då... Men vi ser redan idag vid Slussplan att det går folk i cykelkörfältet. Eftersom de ändå kommer gå där måste vi göra det säkert. Det blir mer trafikfarligt om vi inte gjorde utrymme för gående. 

Är en cykelbro helt uteslutet?

– Vi bygger en bro. Den kommer ha markerade körfält så rent fysiskt är det möjligt. Hur man väljer att göra i framtiden kan inte vi säga något om men den kommer inte vara det inledningsvis.

Bron ska vara klar senast 2025, då hela projektet ska vara färdigt, enligt Rosman.

Nya bron

En gång och cykelbro ska förbinda Södermalmstorg och Gamla stan.

Enligt nya förslaget breddas bron från 7,5 meter till 8,5 meter. Gångbanan blir 3 meter bred i stället för 2,5 meter. 

Rampens lutning, från Stadsgården, minskas från tio till åtta procent, men kommer fortsatt vara 7,5 meter bred. Lutningen är lite mindre än Götgatsbacken enligt Projekt Slussen.

Utformningen av mötet mellan rampen och bron görs om, mer likt en t-korsning.

CYKELBRO? Låt den nya bron mellan Södermalmstorg och Gamla stan bli en ren cykelbro föreslår trafikplaneraren Krister Isaksson.
 Foto: Sacharias Källdén

CYKELBRO? Låt den nya bron mellan Södermalmstorg och Gamla stan bli en ren cykelbro föreslår trafikplaneraren Krister Isaksson. Foto: Sacharias Källdén

NYA SLUSSEN. Här är en övergripande bild av nya Slussen, med den nya gång- och cykelbron med rampen, högst upp till vänster.
 Foto: Illustration/White Arkitekter

NYA SLUSSEN. Här är en övergripande bild av nya Slussen, med den nya gång- och cykelbron med rampen, högst upp till vänster. Foto: Illustration/White Arkitekter

Senaste nyheterna

Fisksätra nattvandrare Mariama Sonko Touray, Mona Håkansson,YuSie Rundkvist Chou hyllas av  Nattvandring.nus verksamhetschef Nadim Ghazale och Stockholms regionansvariga Selene Samuelsson Hedlund som Sveriges bästa nattvandringsgrupp.

Fisksätra nattvandrare Mariama Sonko Touray, Mona Håkansson,YuSie Rundkvist Chou hyllas av Nattvandring.nus verksamhetschef Nadim Ghazale och Stockholms regionansvariga Selene Samuelsson Hedlund som Sveriges bästa nattvandringsgrupp.

Johan Kristensen

Fisksätras nattvandrare bäst i Sverige

Nyheter

Dubbelt prisade av ideella Nattvandring.nu ✔️ ”Jag är i chock”

Prototyp av den nya paradhjälmen som ska tas i bruk i juni i år.

Prototyp av den nya paradhjälmen som ska tas i bruk i juni i år.

Försvarsmakten

Försvarets drag för att skydda högvakten: Dolda hjälmar

Nyheter

Paradvarianten gör comeback ✔ ”Många av detaljerna är mycket lika”

7-9 maj pågår tävlingen i Kapstaden, Sydafrika.

7-9 maj pågår tävlingen i Kapstaden, Sydafrika.

Mostphotos/Anton Kyhlbäck (kollage)

Danderydstjejer tävlar i Kapstaden – i lego

Nyheter

Estelle: "Trodde aldrig att vi skulle komma så här långt" ✔ Vunnit flera tävlingar ✔ Coachen: "En fantastisk bedrift"

Högvakten får nya paradhjälmar i sommar

Prototyp av den nya paradhjälmen som ska tas i bruk i juni i år.

Prototyp av den nya paradhjälmen som ska tas i bruk i juni i år.

Försvarsmakten

20250507190405
20250507125841
2025-05-07
19:04

I två år har högvakten ridit utan ståtliga paradhjälmar. Nu har Försvarsmakten tagit fram en ny, säkrare modell.

I dag bär beridna högvakten vanliga ridhjälmar men snart kommer de återigen ha den prydliga paradvarianten på huvudet.

Livgardet har arbetat med att ta fram en ny paradhjälm ända sedan det 2023 kom fram att de gamla inte var säkra. Rent tekniskt uppfyllde de äldre inte kravet på rotationsskydd.

Nu har regementet tagit fram en prototyp av den nya paradhjälmen som är bättre anpassad för ridning och uppfyller säkerhetskravet, enligt Försvarsmakten.

Vanlig ridhjälm under paradhjälmen

De nya hjälmarna med tillhörande nackplåtar är något större för att det ska få plats en vanlig ridhjälm under.

”Hjälmens ytterhölje är gjort i plast med vissa detaljer i metall. Många av detaljerna är mycket lika eller exakt samma som tidigare hjälmen, till exempel pik, riksvapnet, lagerkrans och bataljband”, skriver Försvaret i ett pressmeddelande.

Hjälmarna kommer att levereras i två omgångar om 500 stycken och tanken är att de ska kunna börja användas i parad i juni i år.

Efter larmet: Beridna högvakten byter hjälmar

De traditionella paradhjälmarna har bytts ut mot vanliga ridhjälmar efter Arbetsmiljöverkets larm om att de inte är säkra.

– Valet står mellan säkerhet och skönhet, säger Livgardets kommunikationschef Paula Levänen.

Ridhjälmarna har enligt Livgardet varit bäst i Folksams test.

– Nu är jag ingen hjälmexpert. Men det som är särskilt bra med dem här är att det finns ett rotationsskydd inbyggt som ”vrider med sig inredningen” om man faller, säger Paula Levänen.

Hjälmarna kommer användas säsongen ut och planen är att Försvarsmakten ska ha köpt in nya säkra och traditionsenliga paradhjälmar till våren.

”Helt annan effekt”

– Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar.

Både paradhjälmarna och de vanliga ridhjälmarna kommer komma till användning i fortsättningen, dels för högvakter som inte rider, dels under utbildning.

Det är inte bara hjälmarna som kommer se annorlunda ut vid slottet. Försvarsmakten har dessutom skrivit ett kontrakt på 50 miljoner för att köpa in nya sablar till högvakten.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

Byter hjälmar: ”Valet står mellan säkerhet och skönhet”

Högvakten får rida utan paradhjälmar ✔ Arbetsmiljöverket slog larm

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58

Efter larmet: Beridna högvakten byter hjälmar

Nyheter

De traditionella paradhjälmarna har bytts ut mot vanliga ridhjälmar efter Arbetsmiljöverkets larm om att de inte är säkra.

– Valet står mellan säkerhet och skönhet, säger Livgardets kommunikationschef Paula Levänen.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

Nyheter
”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

Byter hjälmar: ”Valet står mellan säkerhet och skönhet”

Högvakten får rida utan paradhjälmar ✔ Arbetsmiljöverket slog larm

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

Efter larmet: Beridna högvakten byter hjälmar

Nyheter

De traditionella paradhjälmarna har bytts ut mot vanliga ridhjälmar efter Arbetsmiljöverkets larm om att de inte är säkra.

– Valet står mellan säkerhet och skönhet, säger Livgardets kommunikationschef Paula Levänen.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

Nyheter
”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

”Det blir en helt annan effekt med blanka, fina, traditionella hjälmar”, säger Livgardets kommunikationschef.

Pekka Pääkkö

Byter hjälmar: ”Valet står mellan säkerhet och skönhet”

Högvakten får rida utan paradhjälmar ✔ Arbetsmiljöverket slog larm