Rosa bokstäver reser sig på bergväggen och skvallrar om att det är 561 meter till Nacka stations plattform och 518 meter till Järla stations plattform.
Här under Järla skola möttes tunnlarna från Nacka station och Järla station den 1 februari. Fem dagar senare får Mitt i se framfarten tillsammans med bland andra Nackas kommunalråd Mats Gerdau och trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
– Spännande och jätteroligt att se hur bra det har gått. Att det har varit bra berg och att framdriften är som planerat, säger Mats Gerdau.
Anton Fendert är också glad.
– Storslaget och en viktig punkt i tunnelbanebygget. Hittills har vi ju drivit tunnel – nu kan man ju börja bygga tunnelbanan också, säger han.
”Påverkan på skolbarnen”
Åsa Flordal, delprojektledare för tunnelbanans utbyggnad vid Nacka station visar Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vägen till tunneln.
Pekka Pääkkö
Theresa Millqvist, projektchef för tunnelbanans blå linje till Nacka, medger att utbyggnaden påverkar barnen på Järla skola.
– Under själva bygget har vi så klart en påverkan på skolbarnen. Framförallt är det stomljud från borrning. Men ljudet från sprängningarna är ganska korta och görs ofta på kvällstid, säger hon.
Bullerdämpande mattor
Här – under Järla skola – möts tunneln från Nacka station med tunneln från Järla station.
Pekka Pääkkö
Men när bygget väl är klart ska ljudet från tunnelbanan inte höras på skolan.
– I Järla ligger vi lite längre under marken och där kommer vi att ha bullerdämpande mattor för att du inte ska höra tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.
I Sickla har berget varit porösare vilket försvårat arbetet. Men förhoppningen är att tunnlarna mellan Järla och Sickla station kan mötas i mars och att alla tunnlar på nya blå linjen kan vara färdigsprängda före årsskiftet.
Nackas nota: 1,4 miljarder
”Resandet kommer att bli mycket enklare och gå snabbare för många Nackabor”, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).
Pekka Pääkkö
2013 gick Nacka med på att betala 950 miljoner kronor av totalt 23 miljarder för tunnelbanans utbyggnad. Men 2021 skenade notan till 32 miljarder och då gick kommunen med på att betala ytterligare 389 miljoner kronor. Mats Gerdau hoppas att Nacka slipper skjuta till mer.
– Jag har inte fått några sådana indikationer, säger han.
”Kul kanske”
Åsa Flordal, delprojektledare för tunnelbanebygget vid Nacka station, står i schaktet som ska hysa Sverige längsta rulltrappa – 89 meter lång.
Pekka Pääkkö
När den nya tunnelbanan invigs 2030 kommer det ta tolv minuter från Nacka station till T-centralen.
– Det kommer att betyda jättemycket. Resandet kommer att bli mycket enklare och gå snabbare för många Nackabor, säger Mats Gerdau.
Vi åker vidare och ser dagsljus strila ner. 40 meter upp skymtar byggstaketen intill Nacka forum. Rulltrappan kommer att ta sig genom berget och fortsätta på en betongkonstruktion och bli 89 meter lång. Därmed tar den över titeln som Sveriges längsta rulltrappa från Västra skogens tunnelbanestation, vars rulltrappa är 66 meter lång.
– Det är ett naturligt inslag i Stockholms tunnelbanestystem. Jag bor själv längs blå linjen så jag är van vid långa rulltrappor, säger Anton Fendert.
Vid hålet intill Nacka forum kommer Sveriges längsta rulltrappa att åka upp.
Pekka Pääkkö
Mats Gerdau är ambivalent.
– Det är väl kul kanske.
Kommer du att åka i den?
– Det kommer jag säkerligen att göra. Jag tycker att det känns ganska långt när man åker ner vid Östermalms torg eller Fridhemsplan.
Men om man ska ha en lång rulltrappa…
– Då ska man ha den längsta. Eller hur?