Under 2025 börjar bygget av den gula t-banelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan, om allt går som planerat. En av de sex stationerna ska ligga vid Liljeholmens centrum, med en ny stationshall. Platsen blir i kanten av Trekantsparken, där det i dag finns en bilparkering och en vändplan.
Marken där är till största delen asfalterad. Men under den nio år långa byggtiden kommer även gröna parkytor att bli inhägnade arbetsytor – och det har väckt kritik och oro.
Nätuppropet "Bevara Trekantsparken" (med över 1 000 påskrifter) har bland annat krävt att de arbetsbodar som Region Stockholm planerat mitt inne i parken ska flyttas. Så blir det också. I stället ska bodarna placeras söder om Nordströms trä, i en del av parken man bedömer används mindre.
Ska återställa parken
Beskedet finns med i den samrådsredogörelse som Region Stockholm nyligen publicerade. Av den framgår att många hade synpunkter på just planerna i Trekantsparken. Byggtiden på nio år är lång och det är inte bra att parken påverkas så länge, menar de. Det blir ju både avspärrningar, buller och byggtrafik till och från området.
Region Stockholms svar är att det inte går att bygga tunnelbana utan att det märks, men att man ska försöka att minimera påverkan så mycket det går. Ambitionen är också att återställa parken när bygget är klart.
Liljeholmsbor påpekar också att området snabbt förtätas och att parken verkligen behövs. De oroar sig också för barnens tillgång till grönska på nära håll och säkerheten för dem. Här svarar regionen att arbetsområdet kommer att vara inhägnat på ett säkert sätt och att man också kan tänka sig vakter.
Citycon vill växa
Stationsbygget är inte det enda som är på gång. Centrumägaren Citycon planerar att bygga ut gallerian och att uppföra både bostäder och kontor. Samtidigt ska röda linjens t-banespår däckas över. När detta ska påbörjas är inte klart. Exakt när bygget av gula linjens stationsbyggnad börjar är inte heller spikat men de två projekten kommer högst troligt att pågå samtidigt.