78-åriga Nina Brattorp från Rissne har en sjukdom som hindrar henne från att själv ta sig till mataffären. Fram till alldeles nyligen har hon därför fått hjälp av hemtjänsten med att handla.
Den hjälpen vill hon inte ha längre.
– Jag är en självständig individ. Jag tycker inte om att folk ska säga åt mig vad jag ska göra.
Nina Brattorp upplever att det har blivit dyrare att handla mat sedan Mathem kom in i bilden.
Alexander Kuronen
Tidigare har hemtjänstpersonalen med inköpslista i hand begett sig till mataffären, handlat och tagit med sig varorna tillbaka hem till den äldre. Nina Brattorp, som bor nära en lågpriskedja, har varit nöjd med det upplägget.
Sundbybergs stad vill dock bespara hemtjänstpersonalen denna form av tyngre arbete. Det är ett skäl till att staden i höst lanserade ett nytt upplägg, där senioren får vara med och beställa via e-handelstjänsten Mathem.
– Det handlar också om att öka möjligheten för större delaktighet för omsorgstagaren, säger Towe Bengtsson (V), ordförande i äldrenämnden.
Dyrare än i butik
För Nina har valet blivit ett annat: Hädanefter hjälper dottern henne med att handla – och inte från Mathem.
På köksbordet ligger följesedeln från Ninas senaste Mathemleverans, där notan landade på totalt 533 kronor. Hon jämförde då med priserna i en annan affär.
Mitt i tar del av uträkningen. Var det är billigast att handla skiljer sig åt beroende på vara, men när alla Ninas varor har räknats samman visar det sig att det hade blivit 51 kronor billigare att utföra samma veckoärende i den andra affären.
– Jag hade inte räknat med så stor skillnad, säger hon.
Numer har dottern hand om matinköpen. Det blir billigare så, menar Nina.
Alexander Kuronen
Telefonen ringer. Det är Ninas dotter som står i mataffären och meddelar sin mor vad det kommer att kosta.
Nina säger sig vara lyckligt lottad. Tråkigare är det för andra äldre som kanske inte alls har möjlighet att välja vilken mataffär de vill handla från, resonerar hon.
– Jag tycker faktiskt synd om dem, att de blir låsta. Då kanske de behöver hålla till godo med något de inte vill ha.
Staden: Var billigast
Inte heller före avtalet med Mathem har det gått att välja vilken butik som helst, säger Towe Bengtsson.
– Då har hemtjänstpersonalen gått till den närmaste affären.
Towe Bengtsson (V), ordförande i äldrenämnden.
Sundbybergs stad
Samtidigt är det rimligt att det känns svårt när ett nytt system precis har införts, säger hon.
– Men det är klart, för våra omsorgstagare kommer det att skilja sig åt. Vissa bor nära en ganska dyr butik, vissa en mer prisvärd butik. Det blir så klart en förändring åt båda håll.
Själva upphandlingen löstes på tjänstemannanivå. I den har staden ställt krav på Mathem.
Pressade priser har inte varit ett av dem.
– Vi har inte jobbat utifrån att skapa en rabatterad matkasse, säger välfärds- och omsorgsdirektör Helene Bengtson.
Hade ni kunnat göra det?
– Nej, det tror jag inte. Däremot ingick en jämförelse av en tänkt matkasse i utvärderingen av leverantörerna. Mathems matkasse hade det lägsta priset.
Som utgångspunkt, säger hon, har staden tittat på hur andra kommuner har gjort i liknande upphandlingar.
Ett av kraven har varit att få till kortare leveransintervall än vanligt. Seniorerna slipper även betala för leveransen, vilket staden gör.
Towe Bengtsson säger att staden har veckovisa möten med Mathem för att följa upp hur arbetet går.
– Det kommer vi att fortsätta ha, just för att göra det så bra som möjligt för omsorgstagarna.