Förra veckan var Scandic Infra City platsen för det som enligt många Väsbyföretagare är årets höjdpunkt: Näringslivsdagen.
Här träffas just företagare, föreningar, kommunpolitiker och beslutsfattare för att mötas och knyta relationer. Mat, mingel och nätverkande i skön symbios.
– Energin är på topp och det vibrerar av hopp och framtidstro bland våra närmare 300 deltagare, säger Camilla König Ekegren, verksamhetschef för arrangerande Väsby Promotion.
Komikern och regissören Henrik Schyffert var konferencier och för underhållningen stod en av världens främsta munspelare, Filip Jers, och pianisten Robin Skarin – självklart Väsbybor, båda två.
Tema framtidsspaning
Förutom gästföreläsare på temat framtidsspaning gav nytillträdde kommundirektören, Derk de Beer, en uppdatering om läget i kommunen.
– Det är tufft för många kommuner med tanke på rådande ekonomiska läge. Men Upplands Väsbys kommun har en stabil ekonomi, var hans lugnande besked.
RQT Stora Wäsby, racketklubben för tennis och padel, uppmärksammades på nytt med priset Väsby Promotion Award, som tillkännagavs redan i mars.
Unikt för årets näringslivsdags var ett samarbete med Väsby nya gymnasium och de elever som går hotell- och turismprogrammet.
– Här fick de möjlighet att utmana sig själva och träna på service och kontakter, säger Camilla König Ekegren.
Hur är det att vara företagare i Upplands Väsby?
Charlotte Arwedsson
Peter Hansen, chef på Hymer center, Upplands Väsby:
"Vi säljer husbilar och husvagnar, "fritid på hjul", och har funnits i Väsby sedan 2012. Vi har bra kontakt med kommunen och jag har suttit i styrelsen för Väsby Promotion. Det svåra är att det är ont om mark. Vi vill expandera, men måste leta mark i andra kommuner – vilket vi egentligen inte vill.
Charlotte Arwedsson
Rickard Räfsbäck, chef på 3Dpart Nordic, Runby:
"Vi tillverkar prototyper, reservdelar och 3D-produkter. Det är bra att vara företagare i Väsby, inte minst tack vare att det nätverk som finns genom Väsby Promotion. Det är lätt att bli ensam annars som egenföretagare. Jag har företaget hemma nu, men skulle gärna få hjälp med att hitta en lokal."
Mattias Karlsson och Gabrielle Johansson, Zleep Hotels.
Charlotte Arwedsson
Mattias Karlsson, hotellchef, och Gabrielle Johansson, försäljningsansvarig, Zleep Hotels, Johanneslund:
"Det är bra. Måste framhålla Väsby Promotion som är perfekt med event och mingel för att hitta potentiella nya kunder", säger Gabrielle.
"Jag upplever kommunen som lyhörd och med många spelbara personer. Det är bra att de till exempel förser företagen med information om upphandling", säger Mattias.