Södra delen av Gamla Skurubron renoveras till en lokalväg för biltrafik och norra till en gång- och cykelbro. Arbetet skulle ha varit klart 2025. Men i maj förra året meddelade Trafikverket att bron skulle vara helt klar först 2026

”Inte ovanligt”

Nu förskjuts alltså nyinvigningen av broarna från från 1915 och 1957 ytterligarre ett år till 2027.

– Det är inte ovanligt att man först under renoveringsarbetet av gamla byggnadsverk upptäcker fler skador och större behov av renovering än vad man har kunnat förutse innan arbetet startar. Och det är vad som hänt i renoveringen av Gamla Skurubron, säger Åse Wallin, projektledare Trafikverket i ett uttalande.

”Fler skador och större behov av renovering än vad man har kunnat förutse”, säger Åse Wallin, Trafikverkets projektledare.

”Fler skador och större behov av renovering än vad man har kunnat förutse”, säger Åse Wallin, Trafikverkets projektledare.

Hans Ekestang/Trafikverket

Flera orsaker till förseningen

Skadorna på bron är främsta skälet till förseningen. Men även flytten av fjärrvärmeledningar från Gamla Skurubron till Skurusundet har bidragit, enlig Trafikverket.

”Stockholm Exergis flytt av ledningar, först till temporärt läge och sedan till sundet, höll tidplanen men arbetet krävde mer utrymme på och under bron, och då behövde renoveringsarbetena pausas”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är bedrövad över förseningen.

– Väldigt tråkigt!

Han hänvisar i övrigt frågor om bron till kommunalrådet Peter Zethraeus (M), ordförande i natur- och trafiknämnden.

– Trist det är ju inte första gången bron blir försenad. Men jag hoppas att Trafikverket gör ett bra jobb, för när de är klara är det ju Nacka kommun som ska ta över den. Vi hoppas att de gör i ordning trafikplatsen i Björknäs också som de har lovat. Där ska det ju bli en fyrvägskorsning i stället för den tillfälliga rondellen, säger Peter Zethraeus.

Litar du på bron blir klar 2027?

– Nej, hur ska jag kunna göra. Det är väl minst andra gången den blir försenad. Men jag räknar med att Trafikverket gör ett ordentligt jobb. De behöver tydligen bila mer och byta ut mer betong som var i sämre skick än väntat.

Värmdös kommunalråd Carl Kangas (S) är också besviken.

– Trist och aldrig bra med förseningar. Men den större frågan för Värmdöborna är avgifterna på nya Skurubron som vi alltjämt vill ha bort så fort som möjligt.