I höst påbörjas arbetet med det som blir Stockholms allra första cykelgata, en gata där det är cyklarna som bestämmer och där bilarna som får anpassa sig.

Möjligheten att skapa en sådan här gata i Sverige är ny, berättar trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Cykelgator är vanliga i till exempel Amsterdam, men nu är det alltså dags för Stockholm att få sin första. Det blir Surbrunnsgatan, i Vasastan, som ska göras om. Faller det hela väl ut kan det bli fler.

Väjningsplikt för bilar

– Surbrunnsgatan passar bra eftersom den är så smal att det inte går att göra fristående cykelbanor i båda riktningar utan att ta bort alla parkeringsplatser. Samtidigt är det en gata som många cyklar på, säger Lars Strömgren.

På en cykelgata är bilar välkomna men får varken köra om elle köra snabbare än 30 kilometer i timmen. Dessutom har de väjningsplikt från tvärgatorna.

Några parkeringsplatser kommer försvinna, men de allra flesta blir kvar. Dessutom kommer man lägga till lastplatser.

Moderaterna jublar inte åt förslaget. Dennis Wedin (M) menar till exempel att det blir som upplagt för bilköer med den här sortens trafikplanering.

– Tänker man på konsekvenserna, eller är man bara ute efter att hindra människor från att ta bilen, frågar han sig.

Men det är kritik som Strömgren inte förstår.

– Det står i framkomlighetsstrategin att prioritera rörlig trafik framför stillastående och att prioritera yteffektiva trafikslag. Det gör vi nu.

Cykelgatan beslutas i trafiknämnden den 16 februari.