Gropig, vågig och grov som sandpapper. Omdömena om Västerbrons breddade cykelbana var hårda när cyklisterna släpptes på i slutet av sommaren 2022.

Staden menade att entreprenören inte hade anlagt asfalten korrekt. Cykelbanan på brons östra sida fick därför slipas ner.

När det var dags för breddning av den västra sidan var tanken att det skulle gå smidigare. Men även där blev det senare bakläxa för ojämnt underlag.

– Resultatet var initialt inte var alls så lyckat som man hade hoppats, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Lars Strömgren (MP)

Lars Strömgren (MP)

Angie Gray

Staden tog senare in en extern granskare för att se om det fanns formella brister på ena sidan av bron. Den besiktningsmannen gav dock tummen upp.

Och i utvärderingen konstaterar nu tjänstemännen att cykelbanan har uppnått en acceptabel jämnhet.

Måste vara mer nogranna

Staden vill ändå ta lärdom av projektet för att det ska gå smidigare att anlägga cykelbanor på broar framåt.

Tjänstemännen står fast vid att gjutasfalt var rätt metod på Västerbron, men problemen som uppstod gör att staden mer noggrant ska välja beläggning för cykelbanor på broar. Dessutom ska referensprojekt från entreprenörer utvärderas på förhand.

Så mycket gick notan på

Priset då? Först trodde staden att det hela skulle kosta 68 miljoner kronor, men eftersom tätskiktet under banan inte behövde bytas sänkte kontoret budgeten till 52 miljoner kronor före byggstart.

När sista ordet nu är sagt visar det sig att stadens totala kostnad landar på 42 miljoner kronor. 18,5 miljoner kommer dessutom från stadsmiljöbidrag som Trafikverket delat ut.

Att det landar under prognosen beror på att riskbufferten inte har behövt användas, men också för att staden inte har satt upp något permanent stålräcke mellan bilarna och cyklarna. Där står i stället flyttbara betongfundament.

Cykelbanor ändå billiga

Lars Strömgren säger att det kostar att bygga infrastruktur, men att cykelbanor är billigare infrastruktur än annan. Han pekar till exempel på Förbifart Stockholm vars nota ser ut att landa på över 50 miljarder kronor.

– Vi har heller inget annat val än att få så många som möjligt att cykla eller gå så att de som verkligen måste använda bilen får mer plats. Alla städer gör den här resan. Även vi måste göra den och då måste det få kosta.

Så tycker cyklisterna

Frida Simpkins

Frida Simpkins

Olle Anrell

Frida Simpkins:

– Det är ju fortfarande en ojämnhet. Det finns till exempel en kant i mitten av cykelbanan. Visst, jämnheten är bättre, men fortfarande inte bra. Jag skulle sammanfatta hela projektet som jättepinsamt.

Mårten Hultgren.

Mårten Hultgren.

Olle Anrell

Mårten Hultgren:

– Jag skrev direkt till staden i tyck till-appen när jag cyklade här första gången 2022. Jag tänkte ”jävla upphandling” då, och ser inte heller att det har åtgärdats någonting. Det är inte alls ett acceptabelt resultat, som staden menar. Men att det blivit bredare cykelbanor är bra.

Lena Jönsson.

Lena Jönsson.

Olle Anrell

Lena Jönsson:

– När jag cyklade här 2022 tänkte jag ”oj, ska det vara så här?!”. Nu har det blivit klart bättre, men man önskar att det vore mindre gropigt. Däremot kan jag hålla med om att det är acceptabelt. Och visst är det är bra att de har breddat cykelbanorna.

Marie-Louise Ekeström.

Marie-Louise Ekeström.

Olle Anrell

Marie-Louise Ekeström:

– När jag cyklade här första gången tänkte jag att jag riskerade att förstöra däcken. Men cykelbanan är betydligt bättre nu och det är ju ingen skarv i mitten, även om det ser ut så. Att det ser så ut gör att många cyklister kör ute i gångbanan istället. Att det har blivit bredare är bättre, men det skulle kunna vara ett räcke mellan cyklisterna och gångbanan också.