Den 27 augusti landar ny information på trafiknämndens bord. Förvaltningen för utbyggd tunnelbana presenterar för första gången hela prislappen för den nya, gula tunnelbanelinjen som ska byggas mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
Hittills har Region Stockholm bara budgeterat för en del av kostnaden – de 3,3 miljarder kronor som hittills har varit kända. Nu tillkommer ytterligare drygt 2,1 miljarder, varav regionen ska stå för merparten.
Det handlar om merkostnader för ett nytt trafikstyrningssystem, automatisk drift och så kallade ballastfria spår som byggs för att spara underhållskostnader på längre sikt.
– Att en kostnad skulle komma för detta är inte någon nyhet. Ärendet kommer upp nu därför att vi har nått tillräckligt långt i planeringsprocessen för att kunna specificera kostnaden, säger Emma Sahlman, pressansvarig på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.
I den tidigare förhandlingen med staten och Stockholms stad, då grundkostnaderna fördelades mellan parterna, var det ännu inte klart att tågen på den gula linjen skulle vara självkörande.
Tjänas in på sikt
– När de första kostnadsbedömningarna gjordes antog man också att det skulle vara möjligt att använda befintligt trafikstyrningssystem. Under planprocessen har det visat sig att det inte är möjligt, säger Emma Sahlman.
Hon framhåller att det nya trafikstyrningssystemet kommer att komma till nytta vid eventuella framtida utbyggnader och att investeringen kommer att vara intjänad på 10-20 års sikt tack vara de lägre driftskostnaderna.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar:
– Det här handlar inte om generella fördyringar, utan är förslag på hur vi kan bygga framtidens kollektivtrafik med bästa möjliga teknik, inte minst genom att förbereda för förarlösa tåg.