Pierre Salomon sitter och lapar sol med utsikt över båtarna i Stäkets motorbåtssällskap. Det här har länge varit hans plats på jorden, men snart lättar ankaret för gott.

– Det började med en dröm om frihet och att få bo på en segelbåt, säger han.

Det var för fem år sedan. På Youtube hade han under ett tag följt andra som levde sina liv på världshaven, med ständigt nya hamnar, människor och upplevelser.

Han började drömma om Portugal och Spanien.

Liten budget – mycket mod

– Jag har aldrig haft råd att köpa en dyr och fin båt. Men så fick jag ett arv i förtid av min far, som gjorde att jag kunde köpa en enkel 80-talsbåt, berättar han.

Med sina 28 fot var hans Lovisa betydligt mindre än de segelbåtar som de flesta skulle välja för att segla ut på Atlanten.

Men Pierre Salomon hade bestämt sig.

– Tanken var att visa att man inte behöver vara miljonär eller pensionerad läkare med en jättestor båt. Med en budget på 400 000 kan du skapa en jordenruntseglare.

Lovisa är 28 fot och enligt Pierre Salomon betydligt mindre än de flesta segelbåtar som seglar ute på världshaven.

Lovisa är 28 fot och enligt Pierre Salomon betydligt mindre än de flesta segelbåtar som seglar ute på världshaven.

Privat

För att inspirera andra startade han ett Instagram-konto där han sedan 2019 har delat med sig av sin resa.

Efter några år av förberedelser var han sommaren 2023 redo och sköt ut sin Lovisa från bryggan i Stäket.

384 meter lång kemtanker

– Från början hade jag en gast med mig, men han pallade inte trycket och fick mönstra av helt enkelt, berättar Pierre Salomon och drar sig en särskilt tuff seglats till minnes.

Under en tre dygn lång ensamsegling väcks han plötsligt av att säkerhetsutrustningen larmar.

I sin monitor ser han att en 384 meter lång kemtanker är på väg rakt mot honom.

 På sitt Instagram-konto vill Pierre Salomon visa den krassa verkligheten, inte bara palmer och laguner. "De superfina dagarna är bara 20 procent av seglingen.

På sitt Instagram-konto vill Pierre Salomon visa den krassa verkligheten, inte bara palmer och laguner. "De superfina dagarna är bara 20 procent av seglingen.

Privat

Han byter kurs, men märker att tankern följer efter.

Han försöker anropa dem, men utan svar.

– Det här börjar bli farligt tänker jag, men till slut ingriper motsvarigheten till svenska Kustbevakningen som kom ut med blåljus och hotade att borda tankern. Då äntligen svarade styrman och berättade att han fått order om att köra mot den där fyren. Men det var ju ingen fyr, det var en segelbåt från Sverige!

I mål – men inte nöjd

Efter en övervintring i Frankrike seglade han i somras den sista etappen över den notoriskt tuffa Biscayabukten. Efter problem med autopiloten, 6–8 meter höga vågor och lite hjälp av Kustbevakningen tog han sig till slut till sina drömmars mål.

– Nu ligger hon i hamn i Cangas, Vigo i norra Spanien.

Pierre Salomon vill tacka Lillemor Ehrner, som var med på den riskfyllda turen över Biscayabukten, och Bill Erik Werner, som vakade över deras positioner hemifrån Stäket.

Pierre Salomon vill tacka Lillemor Ehrner, som var med på den riskfyllda turen över Biscayabukten, och Bill Erik Werner, som vakade över deras positioner hemifrån Stäket.

Privat

Ändå sitter han här nu, på den brygga i Stäket där allt började. Jobbet kan han sköta på distans. Barnen är sen länge vuxna och har egna barn. Det är bara villan som håller honom kvar.

– Men jag ska sälja den nu. Jag pratade faktiskt precis med mäklaren. Jag kommer sälja allting i Sverige och köpa en 40-fotsbåt. En Beneteau Oceanis 40 cc. Det är en förutsättning för att jag ska kunna bo på båten, säger Pierre Salomon.

– Min särbo kommer jobba 2025 ut och sedan kommer hon också ner till båten. Sen vet vi inte riktigt vart vi ska. Kanske Portugal och sedan in i Medelhavet och mot Grekland.