Intresset för vikingatiden går som en röd tråd genom Faravid Svalfors af Ugglas liv.
– När jag läste om vikingar i skolan var det jättetråkigt – alla var kalla och hungriga och offrade varandra. Men så lyssnade jag på en radioteater, om Röde orm, med Hasse Alfredsson som berättare, och då förstod jag kulturen, samhället, synen på andra kulturer. Då var jag nio år och nu genomsyrar det precis allt.
Med den tråden har Faravid sytt rekvisita och scenografi till storfilmsproduktioner och tvinnat historier om heder, ära, kärlek och blodhämnd.
– Jag ramlade in på film för nio år sedan när några filmmakare bad mig om hjälp med rekvisita. Sedan blev jag både producent och skådis och jag kände att ”jag förstår mig på det här”. För jag älskar att berätta sagor.
Så är det egentligen två röda trådar? Går det att skilja vikingaintresset från historieberättandet?
– Berättelsen är i fokus. Men som fond är vikingatiden otroligt tacksamt att jobba med.
Det var en fri tid på många sätt, menar Faravid, med en folkvald kung, rösträtt för kvinnor och ett fritt förhållande till religionen. Det var också en tid då våldet fanns närvarande hela tiden och där en ed som svurits kunde göra fiende av en vän.
VARNING. Varnagel, som betyder ”varnande exempel”, hade premiär 8 december. Planen att den berättelsen ska bli en tv-serie. Arkivbild från när filmen spelades in.
Jannie Flodman
– Men heder och ärlighet var centralt, så skulle våld brukas så var det ansikte mot ansikte. Även fiender kunde därför lita på varandra, säger Faravid.
Ny bild
Vikingatiden behöver inte förvrängas för att blöda mer drama ur epoken, menar han.
Folk sov i tält och båtar och bilar, inhysta hos Adelsöbor eller i vikingahus i Alsnu udd.
– Jag vill ge en ny bild av vikingatiden som inte bara är lera, smuts och svek. Och gör man vikingarna till människor och inte bara till stereotyper så kan man kan berätta sagan på riktigt.
Den senaste sagan Faravid berättat är Varnagel, som hade premiär 9 december. Det är en pilot för en tv-serie som han hoppas kunna göra och som ska handla om den brytningstid som skedde i Europa och i Norden med kristendomens intog och Karl den stores försök att utrota hedendomen.
LAGER. Faravid har ett helt scenografi och kostymmagasin i radhuset i Gustava på Ekerö: ”Jag har staplar med sköldar och högas med kläder ute i förrådet”.
Jannie Flodman
– Det handlar om hur människorna påverkas när de befinner sig i det skiftet. Tv-serien utspelar sig på Adelsö som blir ett mikrokosmos för vad som händer på kontinenten. I piloten dyker vi in mitt i den stora berättelsen, berättar Faravid.
Lita på världen
Och även om det inte är en historielektion så är det historiska förloppet, och levnadsätt, kläder, vapen och musik historiskt korrekta.
– Publiken som ska kunna landa och vila i en värld de tror på. Om de litar på världen vi bygger, då kan de fokusera på dramat.
LOKAL. Susanne Reuter, hemmahörande på Helgö, spelar en av huvudrollerna i Varnagel.
Stefan Källstigen
Varnagel filmades under en intensiv vecka sommaren 2021.
– Folk sov i tält och båtar och bilar, inhysta hos Adelsöbor eller i vikingahus i Alsnu udd. Och varje morgon så åt vi frukost ihop innan vi drog ut i skogen och filmade. En kväll när jag satt och skrev eftertexter till filmen så gick det upp för mig att hur många som jobbat med denna korta film – 98 personer! Jag satt där på kvällen och bölande när jag insåg det. Det är så stort.
– När man gör en film så samlar man en massa konstnärer som gör sin grej. Från hur skådisarna förmedlar en känsla tills hur det arbetet förvaltas på klippbordet, så berättar vi historien om och om igen. Resultatet blir en kör.