Hallen i Sätraskolan är fylld av av elever. Några sitter i klungor och pratar, andra spelar pingis – men ingen tittar ner i sin mobil. 

Regeringens utredare föreslog nyligen att mobilförbud ska gälla i grundskolan samt fritidshem från den 1 juli. Men för elever i Skärholmens kommunala grundskolor blir det ingen skillnad mot i dag. Här har alla redan infört mobilförbud. 

– Mobbningen på sociala medier har minskat radikalt sedan vi införde mobilförbud, säger Margareta Forsman, rektor på Sätraskolan.

– Mobbningen på sociala medier har minskat radikalt sedan vi införde mobilförbud, säger Margareta Forsman, rektor på Sätraskolan.

Angie Gray

"Eleverna pratade för lite med varandra"

I Sätraskolan genomfördes förändringen i augusti. 

– Det främsta skälet var att eleverna pratade för lite med varandra och bara spelade spel på rasterna. Det blev också en stress för dem att håll koll på social medier och alla gick in i sig själva och sina mobiler. De hade svårare att ta in kunskaper på lektionerna på grund av den splittrade uppmärksamheten, säger Margareta Forsman, rektor på Sätraskolan. 

En annan orsak var mobbning.

– Vi på skolan upplevde att det förekom en del kränkningar på sociala medier och det får inte förkomma i skolan. Skolan ska vara en trygg plats, säger Margareta Forsman. 

Elever som spelar pingis har blivit en allt vanligare syn på Sätraskolan sedan mobilförbudet infördes. På bild Chris Skantz och Isaak Brodin.

Elever som spelar pingis har blivit en allt vanligare syn på Sätraskolan sedan mobilförbudet infördes. På bild Chris Skantz och Isaak Brodin.

Angie Gray

I början var åttondeklassaren Chris Skantz skeptiskt till nyordningen.

– Vi fick ha telefon i början av terminen och jag tyckte mobilförbud verkade tråkigt, säger han. 

Men nu när det väl är genomfört tycker han att det inneburit flera positiva förändringar. 

När man inte har mobil är man mer social med klasskamrater och får en bättre relation.

– Ska man vara helt ärlig så kommer det med flera fördelar. Innan var det mycket mobbning på sociala medier och det har minskat drastiskt, säger han. 

Åttondeklassaren Helena Hoseni och sjundeklassaren Isaak Brodin har inte själva haft mobiltelefoner i skolan eftersom deras föräldrar motsatt sig det. Men flera av deras klasskompisar hade tidigare telefoner.

– Vissa använde dem på rasterna till Tiktok och sånt och de blev irriterade när de inte skulle få ha dem, säger Isaak Brodin.

Själva tycker de att förbudet gjort stor skillnad och att gemenskapen och relationen mellan både elever och skolpersonal har blivit bättre.

– Folk pratar mycket mer nu, det är mycket trevligare än när folk var helt inne i sina telefoner, säger Helena Hoseni.

Isaak Brodin håller med. 

– När man inte har mobil är man mer social med klasskamrater och får en bättre relation. Folk känner sig mycket tryggare att ta del av konversationer både på lektioner och på raster och man bygger också bättre relationer med sina lärare, säger han. 

Förbudet har också gjort att många sitter och pratar, fikar eller går ut i solen. Andra spelar brädspel, basket, fotboll eller klättrar i klätterställningen på gården. 

Elise Ryttare, socialpedagog på Sätraskolan, tycker det är viktigt att barnen faktiskt ser varandra och möter varandras blickar.

Elise Ryttare, socialpedagog på Sätraskolan, tycker det är viktigt att barnen faktiskt ser varandra och möter varandras blickar.

Angie Gray

Elise Ryttare, socialpedagog på Sätraskolan märker stor skillnad mot tidigare.

– Jag vistas mest i rasthallen och i de sociala miljöerna och det är mycket mer utlåning av kortspel, brädspel och pingisracket nu och många lånar fotbollar och basketbollar och går ut. Att man aktiverar sig tillsammans med sina kompisar och ser dem, i stället för att alla sitter med sina lurar, stärker den sociala miljön och relationerna, säger hon. 

De nackdelar eleverna kommer på är att de inte har lika bra koll på klockan och att de inte mejla, messa eller ringa någon för att bestämma träff när de vill eller direkt kan kontakta någon om något har hänt.