Det är inte bara tågbolagens fel när det blir stopp på spåren. Varje år drabbas resenärerna inom Mälartågs tågsystem av förseningar på 405 000 minuter – eller 6 750 timmar – som orsakas av fel på järnvägens infrastruktur.

Det har tågoperatören MTR, som körde Mälartåg fram till i somras, räknat ut i en detaljerad analys. Punkt för punkt går tågföretaget igenom de platser som orsakat störst trafikstörningar mellan juni 2022 och februari 2024.

– Ungefär en fjärdedel av förseningarna orsakas av fel på infrastrukturen, medan runt hälften orsakas av tågbolagen själva, säger Anders Hållberg, chef för spårtrafikutveckling inom företaget.

I Stockholms län identifierar man bland annat tre illa underhållna spårväxlar i Skavstaby mellan Upplands Väsby och Rosersberg som har orsakat förseningar på 7 455 minuter.

Dålig isolering

Smutsiga och dåligt isolerade elledingar i Årstaberg har orsakat 3 012 förseningsminuter. Ett ställverk på Centralstrationen har haft fel på säkringar och jordfelsrelän som har lösts ut och behövt återställas manuellt. Resultat: 2 164 förseningsminuter.

Förseningarna påverkar alla tågoperatörer, även pendeltåg och fjärrtåg som kör på de analyserade sträckorna. På alla punkterna kommer MTR med förbättringförslag till statliga trafikverket: bättre rengöring, tätare underhåll, översyn av automatiken och så vidare.

– Vi har kört Mälartåg länge och vill gärna dela med oss av vår kunskap. Vi är fortsatt måna om att resenärerna ska få bästa möjliga trafik, säger MTR:s presschef Erik Söderberg.

Erik Söderberg, presschef på MTR

Erik Söderberg, presschef på MTR

Pressbild

Syftet med rapporten är att bidra till en konstruktiv dialog med trafikverket, understryker han.

Mer robust tågtrafik

Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic, utvecklar i ett pressmeddelande:

– Genom att titta på hur fel slår mot resenärerna och godstrafiken kan vi bidra med ett prioriteringsunderlag utifrån vad som får mest trafikpåverkan till kunderna. Vi hoppas att rapporten blir ett av de underlag som vi gemensamt kan använda för att bygga en mer robust tågtrafik.

Anders Hållberg, som skrivit rapporten, poängterar att punktvisa åtgärder på de utpekade platserna skulle kunna ge effekt över ett bredare område. Ökad reservdelshållning kan vara ett kostnadseffektivt sätt att snabbt åstadkomma en robustare järnväg, framhåller han.

– Det är ett bra komplement till de stora satsningar på att beta av underhållsskulden som regeringen gör och som får effekt på längre sikt, säger Anders Hållberg