På tunnelspråk kallas det genomslag – när sista biten berg är bortsprängd och en tunnel är framme vid sitt mål.

I Högdalen skedde genomslaget vid en sprängning i tisdags den 1 oktober. I och med att tunneln nu ansluter till tågdepån behöver inga fler sprängningar göras där.

Eld i berget! Sista salvan i Högdalen fångad på bild.

Eld i berget! Sista salvan i Högdalen fångad på bild.

Region Stockholm

– Det är en jättehäftig känsla. Det ligger mycket arbete och planering bakom det här genomslaget och det är en stor milstolpe som vi nu har i backspegeln. Nu gasar vi på för att bli klara med resten av tunneln, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.

En 2,5 kilometer lång spårtunnel är det som byggs. Spåren ska bilda en ny anslutning, mellan tunnelbanans linje 18 i Hökarängen och tågdepån i Högdalen. Depån byggs ut i samma veva.

Projektet ska skapa plats för fler tåg när linjer och avgångar blir fler framöver.

Fortsatta sprängningar i Hökis

Tunneln har sprängts ut från mitten i båda riktningar. I Hökarängen ska den mynna ut i en öppning strax söder om tunnelbanestationen, mellan Lingvägen och Saltvägen, och ansluta till spåren på linje 18.

Men än återstår cirka 250 meter till genomslaget på den sidan, meddelar Region Stockholm.

Knut Urtel är projektledare på nya tunnelbanan. Arkivbild.

Knut Urtel är projektledare på nya tunnelbanan. Arkivbild.

Angie Gray

Tunnelfronten på den sidan befinner sig just nu under området Kryddhyllan, närmare bestämt mellan Muskotvägen och Korintvägen.

Region Stockholm beräknar att hela tunneln ska vara utsprängd runt årsskiftet. Hela arbetet med utbyggd depå ska vara klart 2026.