Det är inte alla kommuner som har sin egen speciella doft, men Tyresö har det. Doften av pepparkakor.
Exakt en månad innan julafton besöker Mitt i Annas pepparkaksfabrik och verksamheten är i full gång. Men till skillnad mot vad man hade kunnat tro så drogs tillverkningstakten ner för flera veckor sedan. Alla lager måste vara fulla när tiden med högst efterfrågan kommer, vilket är november och december.
Nu är det i stället fokus på att få ut allt till butikerna. Köer med långtradare är en vanlig syn utanför fabriken runt första advent-helgen, den tid på året då det säljs flest pepparkakor.
I slutet av november är lagret proppfullt med pepparkakslådor. Det är knappt så det får plats.
Angie Gray
– Det är trots allt vår skyldighet att leverera pepparkakor till julen och det kräver ett stort ansvar, säger Eva Forsberg, marknadschef.
Fabriken är runt 7000 kvadratmeter stor och här inne görs allt i produktionskedjan, från deg till packning.
I det första rummet görs degarna som väger 400 kilo styck. I det stora hela görs det manuellt men mjöl och socker tillsätts av en maskin.
– Vi har tagit bort de momenten eftersom socker och mjöl är så tungt, det sliter på kroppen, säger Alexander Cosmo, fabrikschef.
Hemligheten sitter i formen
Efter det står degen och vilar i åtta till tio timmar för att smaken ska sätta sig, precis som hemmagjorda degar gör. Och det är hemligheten bakom Annas-pepparkakan, enligt Pelle Karlson, vd.
För att alltid kunna hålla produktionen i gång så gör kvällspersonalen den deg som morgonpersonalen ska grädda och vice versa.
Angie Gray
– Vi är kända över hela världen och det tror jag beror mycket på att pepparkakorna bakas på liknande sätt som de görs hemma.
Fabriken har fyra produktionslinjer: Två gör inplastade kakor i form av blommor, en gör burkar med hjärtformade kakor och den fjärde gör pepparkakshus. En produktionslinje kan tillverka runt 2000 kakor per minut så allt som allt kan väldigt många kakor och hus produceras samtidigt.
Efter att ha vilat så vispas degen upp med lite vatten och kavlas ut över långa band. Ett stort hjul klätt med formar rullar över degen och tar på så sätt ut kakorna, vilket Pelle Karlson menar är unikt för märket.
Nästa rum är mörkt och varmt. Rullande band med plåtar går genom långa ugnar och gräddar kakorna i fem till sex minuter. Väl ute på andra sidan kyls de ner och går igenom en metalldetektor samt en färgkontroll för att se så ingen kaka är bränd.
För att få ihop tillräckligt med pepparkakor till julen rullar banden dygnet runt. När de kommer ut ur ugnen så kyls de ner för att kunna packas direkt.
Angie Gray
– Om en kaka har metall i sig eller är lite för mörk så larmar det, berättar Alexander Cosmo.
Originalkakan är viktigast
Vid förpackningsstationen, den näst sista etappen på pepparkakornas resa, står fabriksoperatörerna Svante Eng, 22, och Ernfrid Svensson, 25. De ser till att alla förpackningar väger lika mycket och röjer upp eventuellt strul i maskineriet. Båda har jobbat på fabriken i tre år och trivs.
– Tiden har gått fort, mycket tack vare att det är så roliga kollegor, säger Ernfrid och Svante håller med.
– Alla är i typ samma ålder och de flesta kommer från Tyresö.
En stor del av anledningen till att Ernfrid Svensson och Svante Eng började jobba på fabriken är just att det är nära hem. Till höger i bild har pepparkakorna just rätats ut för att kunna packas i plastkapslar.
Angie Gray
Totalt jobbar 30 personer på fabriken, tio på kontoret och 20 i produktionen.
Sist men inte minst så plastas de stora lådorna, fulla med kakförpackningar, in. Därefter körs de ut i Sverige eller till något av de 20-tal länder där kakorna säljs.
Här är arbetet med att planera inför nästa jul redan i full gång på kontoret. Just nu provar de sig fram för att hitta nästa års smak. Årets har smak av lime och chili.
Snabbt går det när pepparkakorna rätas ut i led för att kunna läggas i burkar. Om kakorna fastnar på vägen så är en fabriksoperatör där och krossar kakorna så att flödet kan fortsätta.
Angie Gray
Det viktigaste kommer dock alltid att vara originalkakan, menar Eva Forsberg.
– Vi tar folks känslor på allvar, en pepparkaka ska vara en pepparkaka.