Det är bråda dagar på brandstationen på Lingvägen. Eller snarare: bakom brandstationen. För det är på bakgården det händer. Här är byggföretaget Metrolit mitt uppe i arbetet med en provisorisk brandstation.
Ett stort tält ska fungera som vagnhall för stationens tre brandbilar. Brandmännen får hålla till i bodar.
Allt detta medan den gamla stationen från 1956 byggs om för att leva upp till moderna krav.
– Vår verksamhet har förändrats sedan den gamla stationen togs i bruk. Alla som jobbar här är inte män, till exempel, säger Linn Carderos, enhetschef på Farsta brandstation.
Könsneutralt och rent
I projektet ingår könsneutrala omklädningsrum. Dessutom ska den ombyggda stationen få moderna utrymmen för att ta hand om kontaminerade kläder och utrustning.
– När man kommer hem efter utryckning kommer man direkt in i en sluss och tvättrum. Man slipper blanda skitig och ren utrustning, förklarar Linn Carderos.
Farsta brandstation, som invigdes 1956, ska få ett lyft.
Angie Gray
Ombyggnaden ska vara klar i februari 2026. Medan den pågår tvingas alltså brandmännen i exil på den egna bakgården.
– Vi har tagit idén från när man evakuerade och byggde om Östermalms brandstation på 90-talet, säger Ylva Berglund, projektledare på fastighetskontoret, och berättar att ett liknande projekt just nu pågår på Kungsholmens brandstation.
Den tillfälliga stationen på bakgården är snart redo att tas i bruk. I tältet till höger ska brandbilarna stå, medan brandmännen får hålla till i bodarna intill. 2026 får de flytta tillbaka till den ombyggda stationen.
Angie Gray
Station i miniformat
Utrymmet är litet jämfört med nuvarande station. Fastighetskontoret beslöt dessutom att krympa tältet och minska antalet bodar under anbudsprocessen, för att kapa kostnader.
– Det blir minimalt. Fler saker på samma ställe, inga extrautrymmen. Compact living. Vi kanske måste göra en del övningar på annan plats, konstaterar Linn Carderos.
– Utmaningen för oss är att få in en full verksamhet på en liten yta och på kort tid, konstaterar Alexander Andersson, projektchef på Metrolit.
Andreas Räinä och Alexander Axelsson från Metrolit tillsammans med Linn Carderos, enhetschef på brandtstationen, inne i det nyresta tältet som ska fungera som vagnhall.
Angie Gray
50 dagar har de haft på sig. När Mitt i Söderort hälsar på är det snart dags för slutbesiktning. Vagntältet står redo. Därinne doftar det nytt av trä från ett nysnickrat etage där brandmännen ska kunna hantera sin utrustning.
Inne i bodarna jobbas det för högtryck.
– Det blir logementsdelen. Eftersom brandmännen jobbar i skift ska de kunna både sova och laga mat i bodarna, säger Ylva Berglund.
Inne i bodarna där brandmännen ska hålla till under ombyggnaden pågår förberedelser för fullt.
Angie Gray
Skarpt läge i november
Skarpt läge blir det i slutet av november. Då görs sista skiftet i den gamla stationen och det första på den tillfälliga.
Men kan ett nerbantat provisorium fylla funktionen hos en ”riktig” brandstation?
Ja, svarar Linn Carderos utan att tveka:
– Det är fortfarande full verksamhet. Att ta sig ut på 90 sekunder blir inga problem. När larmet går har man koll på sin personliga utrustning, resten finns i bilen.
– Det här är killar och tjejer som är vana att tänka och agera snabbt, säger Ylva Berglund.
Linn Carderos, enhetschef på Farsta brandstation, kliver ut ur det dörrförsedda tältet där brandbilarna ska stå.
Angie Gray
Ingen innebandy för brandmännen. Byggföretaget har upprättat högkvarter i gympasalen.
Angie Gray