Vägen till poesins värld kan gå genom högläsning. I höstas gjordes ett första test där ett gäng åttor från Sankt Olofsskolan hälsade på ettor på Sankta Gertruds skola för att läsa högt för de yngre barnen.

Initiativet togs av Anna Bohlin, lärare på Sankt Olofsskolan och mamma till en av ettorna. Förra veckan var det dags för ett återbesök tillsammans med en kollega och hennes klass.

– Vi tänkte att man behövde göra något kring att väcka läslusten, säger hon.

Förra besöket var det bara läsning, men nu lades ytterligare ett moment till.

– Den här gången ville vi även att våra åttor skulle få lära dem vad poesi var för något, vi har jobbat en del med poesi efter att ha läst lite, säger Anna Bohlin.

Elever på Sankta Gertruds skola i Sigtuna fick nyligen träna på att skriva dikter tillsammans med äldre lever.

Elever på Sankta Gertruds skola i Sigtuna fick nyligen träna på att skriva dikter tillsammans med äldre lever.

Privat

Hon beskriver åttorna som läsande förebilder och har förhoppning om fler besök som informell fadderklass.

– De uppskattar att få vara där och läsa för barnen, säger hon.

Väckte barnens intresse

På plats värmde åttorna upp med lite högläsning ur bland annat Bamse, Emil i Lönneberga, men även en faktabok om träd. Sedan fick de ta med sig varsin etta för berätta lite kort om vad poesi är. De fick även temaord, vår, sommar, hamburgare och skolan, som skulle användas i de dikter de sedan tillsammans skulle skriva.

– De skulle skriva en dikt på elva ord. Själva diktformen heter elving, säger Anna Bohlin.

Rosa Vargas, lärare för ettorna på Sankta Gertruds skola, var snabb att hoppa på när frågan om nytt besök dök upp.

– Det var första gången för mig. Jag tyckte det lät så intressant att fortsätta och se hur samarbetet mellan skolorna kan bli, säger hon.

Även en kanelbulle kan bli föremål för en dikt.

Även en kanelbulle kan bli föremål för en dikt.

Privat

Rosa Vargas upplevde att ettorna var lite blyga till en början.

– När åttorna hade gått ville de läsa upp sina dikter för hela klassen, säger hon.

Efter besöket känner Rosa Vargas att hennes elever har fått bra koll på vad poesi innebär.

– De sa att det är som att rimma, handlar om kärlek, men också hat, säger hon.

Intresset för poesi har bestått för de yngre eleverna och flera har sagt till Rosa Vargas att de vill fortsätta.

– På rasten är det flera som har gått och tagit linjerat papper och penna och gått ut och skrivit ord, säger hon.