Bland fruktlådor, lastpallar och importerade varor har den nya konstnärsföreningen Importhallen hittat hem. Alla flyttlådor är inte uppackade än, köket är i färd med att renoveras och föreningen väntar på två nya konstnärer som ska ansluta senare i år.
Men konsten har hunnit inta ateljéerna. En av konstnärerna är Linea Matei, som med sina tornedalska och rumänska rötter vill utforska mötet mellan olika människor och kulturer.
Till utställningen "Ser du mig" skapade hon flera jättestora, människoliknande skulpturer av tyg med speglar i kroppen i stället för ansikten. I ateljén återfinns de på fotografier i olika vardagliga miljöer, som vid köksbänken eller i ett klassrum.
– Alla vi människor har så olika liv och erfarenheter. Det kan göra det svårt att förstå någon annans verklighet. Men genom kroppsliga känslouttryck kan vi trots olikheter relatera till varandra, säger Linea Matei.
Ett tryggt forum
Hon är en av åtta konstnärer som huserar i ateljéföreningen Importhallen. Föreningens initiativtagare heter Jemina Asp Zayed. Hon ville skapa ett mångfaldscommunity där konstnärer med utländska rötter kan utbyta idéer i ett tryggt forum.
– Jag har länge haft en längtan efter en gemenskap för oss third culture-konstnärer där vi stärker och stöttar varandra och slipper definiera oss. Våra berättelser har länge varit underrepresenterade, säger Jemina Asp Zayed.
Jemina Asp Zayed återskapar tunisisk keramik som försvunnit från Etnografiska museet. Här är hennes skisser.
Pia Bispo
Med third culture-konstnärer syftar hon på den tredje kulturen – det mellanförskap – som uppstår i mötet mellan den svenska och den andra kulturen där konstnären har rötter, kanske i form av utlandsfödda föräldrar.
100 kilo tyg från Tunisien
Jemina Asp Zayed arbetar, liksom Linea Matei, med textilier. Just nu jobbar hon på ett projekt där hon ska återskapa tunisisk keramik som försvunnit från Etnografiska museet, men som en gång kom dit efter en expedition till Sahara.
För att göra detta har hon hämtat hem 100 kilo kläder från Tunisien som skänkts i överflöd från västländska länder.
– Det handlar om avkolonisering, och att det som en gång stulits från Tunisien ska tillbaka.
Medlemmarna i Importhallen hoppas att de sprider ringar på vattnet, så att third culture- konstnärerna blir fler.
– Konstnärsvärlden bygger på exkluderingsmekanismer. Nu vill vi skapa en långsiktig plattform. Det här blir ett nytt kapitel i svensk konsthistoria, säger Jemina Asp Zayed.