Innan eleverna kommer in i klassrummet på morgonen på Sagaskolan, förbereder läraren Maria Dittrich något som inte alla lärare gör. På en av skolbänkarna ställer hon en liten vit robot med ögon som kan lysa i olika färger. "Inuti" roboten är en av Marias elever uppkopplad.

Eleven är långtidssjuk och har inte möjlighet att vara med fysiskt på lektionerna.

– Hon är som en vanlig elev. Hon kan se hela klassrummet och vända på robotens huvud och prata med sina klasskompisar, berättar Maria Dittrich.

Eleven fick vara med på ett studiebesök på Naturhistoriska riksmuseet.

Eleven fick vara med på ett studiebesök på Naturhistoriska riksmuseet.

Maria Dittrich

En del av klassen

Sen i september har roboten varit i Maria Dittrichs klassrum istället för eleven. På frågan om roboten på något sätt stör undervisningen svarar hon nej.

– Första gången vi ställde fram roboten samlades alla runt den. Det var ju väldigt coolt, tyckte barnen. Efter några veckor blev den en del av vardagen, berättar hon.

Eleven såg museet genom robotens kameraögon.

Eleven såg museet genom robotens kameraögon.

Maria Dittrich

Eleverna har stenkoll på om hon räcker upp handen. Då blinkar roboten grön, berättar Maria Dittrich. Om eleven vill vara ifred lyser roboten blått. Den har ingen skärm, men eleven kan se sina klasskamrater genom robotens ögon.

Eleven uppkopplad överallt

Elevens lärare Maria Dittrich berättar att eleven är nöjd med robotlösningen. Hon är uppkopplad till klassrummet i taxin till och från sjukhuset och när hon är hos läkaren.

Det enda hon vill är att vara i skolan.

– Det enda hon vill är att vara i skolan, säger Maria Dittrich.

Läraren Maria Dittrich startar arbetsdagen med att starta igång en liten robot.

Läraren Maria Dittrich startar arbetsdagen med att starta igång en liten robot.

Privat

Roboten är en viktig del av elevens vardag och ett sätt för henne att känna samhörighet med klassen.

Flera robotar

I Sigtuna kommun finns tio robotar som kan användas för att långtidssjuka barn, hemmasittare och elever med annan problematik ska kunna vara i skolan.

Maria Tillman är specialpedagog på centrala barn- och elevhälsan i kommunen och David Frisk är utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen. De kartlägger vilka som ska använda robotarna och är med och sätter i gång robotarna i klassrummet.

– Oavsett om eleverna är långtidssjuka eller har annan problematik så glittrar det till i ögonen när de ser den lilla roboten. Det är det häftigaste tycker jag, säger Maria Tillman.

Maria Tillman till vänster, Maria Dittrich i mitten och David Frisk till höger

Maria Tillman till vänster, Maria Dittrich i mitten och David Frisk till höger

Privat

Vad kostar en robot?

– De kostar runt tjugotusen kronor. Men pengarna är ointressanta. Om vi får en elev som kan ta del av undervisningen och gynnas av det här så är inte det pengar som betyder någonting, säger David Frisk.