Är det självaste vägmålaren som har fått solsting, där i höjd med solariet på Järnvägsgatan 50? De annars raka, vita linjerna kränger en åt vänster, en åt höger.

I en lokal Facebook-grupp sprids bilder på sträckan där arbetet med en ny cykelbana pågår. Hundratals personer har reagerat på inlägget, med kommentarer som "Linus på linjen" och "har dom barhoppat och målat".

Även längre österut på Järnvägsgatan, där grön färg ska visa att sträckan är en så kallad cykelgata, svänger linjerna på ett liknande sätt.

Gröna fält på Järnvägsgatans "cykelgata". Till skillnad från de vita linjerna längre västerut kommer de att förbli kurviga.

Gröna fält på Järnvägsgatans "cykelgata". Till skillnad från de vita linjerna längre västerut kommer de att förbli kurviga.

Alexander Kuronen

Men det finns en förklaring till att det dansar om vägmarkeringarna.

– Man har väldigt noggrant mätt ut hur bred cykelbanan ska vara från trottoarens kantsten. Trottoaren man mäter ifrån svänger lite för att gränsen till järnvägen svänger lite, säger Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

Enligt honom är looken tillfällig: De vita linjerna kommer att rätas ut, målas om och göras rakare.

Inte en cykelbana

Åsikterna slutar emellertid inte vid mönstret. På Facebook har det även rått ovisshet om vad utrymmet mellan de två vita linjerna är till för – cyklister eller något annat?

– Jag hade inte känt att jag ville klämma mig in där, säger förbipasserande Madeleine Liljestad, som tycker att fältet ser på tok för smalt ut för att cykla i.

Sundbybergaren Madeleine Liljestad är en av dem som undrar vad det zick-zack-formade fältet ska användas till.

Sundbybergaren Madeleine Liljestad är en av dem som undrar vad det zick-zack-formade fältet ska användas till.

Alexander Kuronen

Enligt Martin Solberg är inte ytan tänkt att fungera som cykelbana, utan som en så kallad säkerhetszon som skiljer bilister och cyklister åt.

Själva cykelbanan på sträckan ska bli desto bredare: 2,50 meter.

– Det som är bra att ha med sig är att det här arbetet inte är klart än, säger Solberg.

Att fältet kan misstas för en cykelbana är en fråga staden får "ta med sig", fortsätter han.

– Men nu är en del av den här sträckan färdig med pollare emellan de två gränslinjerna. Då är det kanske mer pedagogiskt nu än för någon vecka sedan.

I dagarna meddelade staden att arbetena på Järnvägsgatan försenas. I stället för tidigare annonserade oktober ska de vara slutförda i november.