Mellistid och eleverna i Hagaskolans yngre årskurser slevar fil medan de följer den konstnärliga utvecklingen i matsalen.

Juni Qvennerstedt förstärker de lila konturerna i motiven. Backar och beskådar verket på håll.

– Skönt att slippa stirra på vita väggar, konstaterar hon.

Och så privilegiet, att få gå loss med färg på stora vita ytor.

– Det känns bra att få stå och måla på väggarna utan att bli tillsagd.

Ansikten och blåkullahus

I fyra dagar har niorna jobbat på muralmålningen.

Motiven grundar sig i en övning där eleverna fått skissa porträtt av varandra, utan att titta på papperet.

Utöver elevernas egna ansikten har hus utifrån flyttat in på väggarna; blåkullakåkar, vattentornet och Olle Olssons hus.

Benjahmin Nuanes och klasskompisarna i nian fixar slutfinishen på muralmålningen de gjort i skolans matsal.

Benjahmin Nuanes och klasskompisarna i nian fixar slutfinishen på muralmålningen de gjort i skolans matsal.

Mikael Andersson

Niornas ansiktem och blåkullahus återfinns i målningarna. Färgerna har eleverna blandat själva.

Niornas ansiktem och blåkullahus återfinns i målningarna. Färgerna har eleverna blandat själva.

Mikael Andersson

För flera av eleverna är formatet helt nytt, vissa mötte först projektet med skepsis: "varför förstöra skolans väggar?".

Benjahmin Nuanes har däremot målat på laglig graffitivägg förr.

– Jag gillar det här sättet att uttrycka mig på. Det är en personlig konstform. Bästa bildlektionerna jag haft, säger han.

Mer än att måla

Konstnärskollektivet The Artitects bistår och handleder.

De medverkade till muralmålningen i Hagalunds centrum, och var de som tog kontakt med Hagaskolan och presenterade idén.

Johanna Flygare, bildlärare på Hagaskolan, nappade direkt. Muraler är ju också konsthistoria, resonerade hon, samtidigt som skolans väggar nog skulle må bra av lite färg.

– Vi är ganska nya i lokalerna och både elever och lärare har upplevt allt som väldigt vitt. Inte minst här i matsalen har det känts kalt.

De har fått Skapande skola-bidrag för syftet. Johanna Flygare anser att skapandet gett mer än färgstarka väggar.

– Som lärare märker jag att det blir samtal om bilderna men också om livet. Står man länge och målar bredvid andra så händer något, det uppstår social interaktion och samarbete.

Konstnärskollektivet The Artitects tog initiativ till projektet.

Konstnärskollektivet The Artitects tog initiativ till projektet.

Mikael Andersson