JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Här ska ledningarna grävas ner i marken

Elina Jansson och Osman Kücükgör från Ellevio på plats i Tallkrogen. På måndag startar arbetet här.

Elina Jansson och Osman Kücükgör från Ellevio på plats i Tallkrogen. På måndag startar arbetet här.

Mattias Kamgren

20240420122406
20240419152305
2024-04-20
12:24

När ett av världens äldsta elnät ska förnyas har luftledningarna i Tallkrogen och Gubbängen gjort sitt.

Nu väntar grävjobb på tomter i området, där de nya markkablarna ska ner.

Ovanför Tallkrogens smala gator hänger ett virrvarr av ledningar i luften. En del av dem är lika gamla som området.

– Sverige var bland de första länderna att bygga ut elnätet. Det har gjort att vi nu har ett av de äldsta elnäten i världen, berättar Elina Jansson, pressekreterare på energibolaget Ellevio.

Arbetet med att förnya lokalnätet har pågått ett tag och är snart avslutat i söderort. Utöver en del av Älvsjö är det bara här i Tallkrogen och i Gubbängen de gamla luftledningarna ännu hänger kvar bland husen.

Nu ska de tas ner och ersättas med markkablar. Kablifiering kallas det på fackspråk. Målet är, enligt Ellevio, ett robustare nät som är hållbart över tid.

– Luftledningar är känsliga för väder och vind. Tänk dig vad som händer om ett träd faller över de här, säger projektledaren Osman Kücükgör och pekar på en ledning mellan stolparna på Hanvedsvägen.

De närmaste åren väntas elförbrukningen i Stockholm öka med 41 procent, enligt Ellevio. De nya markkablarna kommer att ha högre kapacitet, för att möta det ökade trycket.

– Fler kommer kunna sätta upp solceller, ladda bilen och jobba på hemmakontoret, säger Osman Kücükgör.

Dags att säga adjö till virrvarret av ledningar i luften.

Dags att säga adjö till virrvarret av ledningar i luften.

Mattias Kamgren

Fler kommer kunna sätta upp solceller, ladda bilen och jobba på hemmakontoret.

Tomter grävs upp

Arbetet i Tallkrogen startar nu på måndag. Det sker etappvis och beräknas pågå till i maj 2025.

1,8 kilometer kabel ska ner i marken på gatorna från Herrhagsvägen och in mot Tallkrogens centrum. Det kommer så klart att märkas för de som bor här. Både gator och tomtmark kommer att grävas upp. Enligt Ellevio berörs 76 tomter i den här delen av Tallkrogen.

– Målet är att påverka så lite som möjligt, men med de här trånga gatorna får de som ställer bilen på gatan räkna med att göra det någon annanstans tills just den gatan är färdig, säger Osman Kücükgör.

Projektets andra del kallas av Ellevio för Gubbängen, men omfattar i själva verket både Tallkrogen och Gubbängen – närmare bestämt gatorna från Olympiavägen och ner till Gubbängsvägen. Här är det cirka 100 tomtägare som berörs.

Den delen startar också nu i april, men väntas vara klar redan till årsskiftet.

– Man får också räkna med att det kommer att låta från arbetsmaskiner dagtid. Det blir lite stökigt men det blir bättre sedan och kapaciteten ökar, säger Elina Jansson.

Tre typer av elnät

Stamnätet ägs av staten och sköts av Svenska kraftnät.

Regionnäten överför el mellan stamnätet och de lokala näten. Vattenfall, Eon och Ellevio är de största ägarna av regionnäten.

Lokalnäten kopplar samman regionnäten med elkonsumenterna. Arbetena i Tallkrogen och Gubbängen gäller enbart lokalnätet.

Information om tidplan och karta över berörda gator finns på Ellevios hemsida.

Källa: Vattenfall, Ellevio

MattiasKamgren
08-550 550 06

Senaste nyheterna

Pampiga världsarvet Skogskyrkogården har fått en ny liten sevärdhet.

Pampiga världsarvet Skogskyrkogården har fått en ny liten sevärdhet.

Angie Gray/Oscar Malmcrona

Spökfågeln på kyrkogården fascinerar: ”Ganska unik”

Nyheter

Helvit koltrast bland gravarna ✔ ”Kändes konstigt” ✔ Kändis hos personalen

Lidingös hundar har fått nya rastgårdar.

Lidingös hundar har fått nya rastgårdar.

Mikael Andersson

Vill öppna nedlagd hundrastgård

Nyheter

Lovar att driva frågan i valrörelsen

Storstockholms brandförsvar

Storstockholms brandförsvar

Mostphotos

Stort pådrag för att hindra skogsbrand

Nyheter

Fem bränder på ett dygn på Värmdö

Tamsons (M): Böter för hög musik på t-banan

Kristoffer Tamsons kommer lobba för att ordningsvakter ska kunna dela ut böter till personer som stör i kollektivtrafiken.

Kristoffer Tamsons kommer lobba för att ordningsvakter ska kunna dela ut böter till personer som stör i kollektivtrafiken.

Mostphotos/Pressbild

20250506160324
20250505152545
2025-05-06
16:03

Bötfäll resenärer som lyssnar på musik på tunnelbanan. Det kräver M-toppen Kristoffer Tamsons som tagit inspiration från Storbritannien.

Brittiska Liberaldemokraterna vill att personer som inte använder hörlurar i kollektivtrafiken ska kunna bötfällas.

Partiet föreslår att den som spelar videoklipp eller musik högt på buss eller tunnelbana eller vid en hållplats ska kunna straffas med böter upp till nästan 13 000 kronor.

En bra idé som borde införas även i Stockholmstrafiken, anser oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Trivsamheten och tryggheten i kollektivtrafiken minskar när folk pratar högt i telefonen eller spelar musik ur högtalare.

Rapport: Tryggheten ökar

Men faktum är att SL:s resenärer upplever kollektivtrafiken som säkrare än någonsin, enligt SL:s årsrapport för 2024.

– Jag underkänner inte årsrapporten. Men all forskning visar att ett återkommande antisocialt beteende ökar otryggheten i kollektivtrafiken.

Nu vill Tamsons att SL ser över sina ordningsföreskrifter och att riksdagen ändrar lagen så att ordningsvakter utöver att tillrättavisa eller avvisa störande personer även ska kunna utfärda böter.

Bötfälla personer som har fötterna på sätet

Att spela hög musik, ha fötterna på sätet eller skräpa ner är exempel som Tamsons tycker borde kunna leda till böter.

1 000 kronor är en rimlig nivå på boten, anser Tamsons, men den ska delas ut först efter att den störande personen blivit tillsagd och inte hörsammat uppmaningen att sluta.

Finns inte risken att det blir subjektivt?

– Det handlar inte om att sätta dit en skolklass som sjunger en visa på bussen, utan om människor som medvetet stör eller förstör för medresenärer.

Moderaterna har länge drivit på för att ordningsvakter ska få utökade befogenheter och avser väcka frågan om att se över SL:s ordningsföreskrifter i regionfullmäktige igen.

Fenderts svar: ”Inte rätt väg”

Men från trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är intresset svalt.

”SL har redan i dag ordningsregler och vår trygghetscentral är öppen dygnet runt så att du som resenär kan få hjälp om det uppstår en situation där någon stör eller förstör. Att utöver detta utfärda böter för specifika beteenden, det tror inte jag är rätt väg att gå. Särskilt inte eftersom det skulle vara svårt att säkerställa att regeln efterlevs.", skriver Fendert till Mitt i.

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58