Det är bestämt. Av alla de alternativ om hur Roslagsbanan ska dras om från Universitetet in till Odenplan så har det kokat ned till ett alternativ:
Korridor K.
På den vinnande skissbilden syns en ormliknande grön form – föreställande den nya linjen – som ringlar söder ut från Frescati.
I höjd med Campus Albano övergår sträckningen från ytläge till bergtunnel.
Mitt i besöker platsen.
Ungefär där vi står kommer norrortsborna åka ner under jord och vidare ner till Norra länken förbi Wenner-Gren Center – och vidare ner mot Odenplan.
2028 planeras första spadtaget tas.
Hasses promenad kan påverkas
Hasse Adving bor i området och brukar gå på promenad med sin hund Iris. Ett trevligt område, tycker han, i synnerhet efter ombyggnationerna som har underlättat sträckan ner från Ruddamsvägen.
– Vi tycker det är skönt att gå här. Det hoppas jag man kommer kunna fortsätta med.
Han har följt nyheterna kring planerna. Han åker själv inte Roslagsbanan men undrar, liksom många, hur mycket tunnelbyggen Stockholm klarar av. Schweizerost-liknelsen kommer på tal och att anrika Östra station läggs ner.
Hasse Adving gillar promenadsträckan vid Campus Albano. Här brukar han gå på hundpromenad ner till kolonilotten.
Stefan Källstigen
Här ska tunneln byggas
Han är skeptisk.
– Det är svårt att tänka sig hur den ska gå ner i en tunnel här. De borde gräva ner den tidigare, säger han och pekar mot Frescati-hållet.
– Det blir inte lätt att få ihop det hela. Men man får hoppas att de har pratat med arkitekterna.
Intill rälsen på Ruddammsvägen går det att blicka ned mot där Värtabanan en gång har gått, som Roslagsbanan idag korsar över.
Enligt skissbilden, som i tisdags klubbades av regionen, borde det vara precis här någonstans som bergtunneln ska byggas ned.
– Då får de gräva ner den i ett dike, säger Hasse Adving.
Gamla Värtabanan syns under roslagsbanans spår.
Stefan Källstigen
"Får passa på att åka nu"
En granne i området, Kerstin, är tveksam om det över huvud taget kommer bli av.
– Men jag tycker däremot det är väldigt bra om den grävs ned, säger hon.
Malou Relke är nyinflyttad student från Skåne. Hon har inte åkt Roslagsbanan, än.
– Men då kanske jag får passa på nu, innan det ska förändras, säger hon.
Malou Relke, nyinflyttad skåning, har ännu inte hunnit testa Roslagsbanan.
Stefan Källstigen
Mitt i har sökt Region Stockholm för en intervju. De svarar på frågor via mejl.
Enligt förslaget kommer nya korridoren vika av västerut och följa gamla Värtabanans sträckning. Söder om bron över Roslagsvägen ska banan sänkas och gå in i ett betongtråg innan det går ner i en tunnel.
De svarar också att de det kommer fortsätta utredas om tunnelns läggning under jord.
I nästa skede ska det utredas hur trafiken väntas påverkas i området. Då ska man titta på kostnader, kultur- och naturvärden samt påverkan för omgivning och resenärer.
Väntas det bli fler avgångar när banan flyttas till Odenplan?
"I samband med förlängningen av Roslagsbanan till city är planeringsinriktningen att öka kapaciteten genom trafikupplägg med fler tåg per timme jämfört med idag." skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör.