Mellan bergväggarna brummar ljudet av pumpar som arbetar. Här, 90 meter under Saltsjön, samlar sig vattnet i leriga pölar. Det är den djupaste punkten i hela tunnelbanesystemet. Och en av de djupaste i världen.

Bara meter härifrån skedde nyss ett genombrott – tunnlarna från Kungsträdgården och Södermalm möttes.

– Vattnet som läcker in är den största utmaningen, säger byggledaren Sophie Ahrengart.

Från den här plattformen vid Sofia ska det 2030 gå att ta tunnelbanan ut mot Nacka och Hagsätra eller in mot city.

Från den här plattformen vid Sofia ska det 2030 gå att ta tunnelbanan ut mot Nacka och Hagsätra eller in mot city.

Pekka Pääkkö

"Alltid samma väder"

En miljödom säger hur mycket vatten som får sippra in. Sprutbetong och dräner håller flödet i schack. Hittills har det gått bra. De som jobbar här tycks obrydda över att befinna sig så långt under mark.

– Jag älskar att arbeta i tunnlar. Atmosfären är skön och det är alltid samma väder.

Vägen hit har gått från Blasieholmen. Där har arbetstunneln från när gamla blå linjen byggdes öppnats igen. En smal och brant väg leder ner i berget.

Tunnlarna fortsätter under Skeppsholmen, sedan Saltsjön, fram till nya station Sofia.

"Det är jättehäftigt. Vi har jobbat för det här i många år," säger projektchefen Andreas Burghauser om att tunnlarna nu möts mellan Södermalm och Kungsträdgården.

"Det är jättehäftigt. Vi har jobbat för det här i många år," säger projektchefen Andreas Burghauser om att tunnlarna nu möts mellan Södermalm och Kungsträdgården.

Pekka Pääkkö

Bara hissar

Betongen har börjat gjutas så det går att faktiskt att se att det är en station.

– Jättehäftigt. Vi har jobbat för det här i många år, säger projektchefen Andreas Burghauser.

Station Sofia hamnar 100 meter under Stigbergsparken. Bara hissar går till och från marknivå. Tanken på djupet har fått många att dra öronen åt sig.

Här ska det dock finnas sådant som ventilation för att få bort brandrök i händelse av brand, flera utrymningsvägar och egna elaggregat om strömmen går.

– Vi har en väldigt hög säkerhetsnivå på hela det nya tunnelbanenätet.

“Det känns fantastiskt. Det är ett slitet ord, men det känns historiskt. Något man kommer tänka på varje gång man passerar här med tåget om fem, sex år,” säger Anton Fendert (MP) om att vara vid tunnelbanans lägsta punkt.

“Det känns fantastiskt. Det är ett slitet ord, men det känns historiskt. Något man kommer tänka på varje gång man passerar här med tåget om fem, sex år,” säger Anton Fendert (MP) om att vara vid tunnelbanans lägsta punkt.

Pekka Pääkkö

En ny årsring

Flera politiker har följt med i bilkortegen som den här fredagen tar premiärturen mellan de två stationerna.

– Gröna linjen är på ett sätt, den blå på ett annat. Nu kommer nya årsringar i Stockholms utveckling. Det slås jag av allra mest, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Hans föregångare Kristoffer Tamsons (M) har tidigare sagt till Mitt i att den som inte varit på plats vid ett tunnelbanebygge inte har levt.

Hur känner du?

– Då är det inte så många som har levt. Men det känns lika stort varje gång och man slås av vilka enorma projekt det är.

Många år kvar

Bergarbetena ska vara klara i början av nästa år. Kvar är bara lite att spränga ut mot Gullmarsplan och Sickla. Sedan är det öppet hela vägen ut från stan till Nacka och söderort.

Efter det börjar arbetet med att göra tunnlarna till tunnelbanetunnlar – in ska spår, hissar och allt annat som hör till.

Nya blå linjen öppnar 2030.

SE BILDERNA: Station Sofia växer fram 100 meter under jorden

Otaliga tusen ton berg har sprängts ur Södermalms granit för att göra plats för blå linjens nya station Sofia. Mitt i tog en titt där plattformen ska ligga, 100 meter under marken.

Arbetstunneln slingrar sig neråt i 800 meter innan den når bergrummet. Lervälling täcker marken och strålkastare kastar dramatiska skuggor över väggar och tak. Lukten av ammoniak hänger tät i den fuktiga luften.

– Det är spränggas. Den lämnar en stark lukt när det sprängts, vilket vi gjorde senast i går kväll, säger Richard Lindholm, byggledare med ansvar för berg.

Nästan varje dag lastas lastbilar med 2 000 till 3 000 ton bergmassor som körs ut ur bergrummet.

Längre ner än Skatteskrapan är hög

Förutom utrymme för plattformen ska service- och spårtunnlar på plats, samt växelrum och ett mellanplan. Norrut ska tunnlarna kopplas samman med Kungsträdgårdens station, söderut till det som ska bli station Hammarby kanal.

– Vi är ungefär 25 procent klara. Det är fortfarande mycket kvar, men det rullar på, säger Richard Lindholm.

Stöter man på något spännande här nere?

– Nej. Vi är så långt ner, så det finns inget förutom berg. Vi är de första människorna som varit här.

I jämförelse är utrymmet vi står i ungefär 14 meter längre ner än Skatteskrapan är hög.

Stolt och glad

Bergarbetena väntas pågå i några år till, innan det som gör tunnlarna till tunnelbana ska på plats – spår, hissar och konst.

Med nere i berget är trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Det här är den största satsningen på kollektivtrafiken på 40 år. Jag är otroligt stolt och glad. Här nere förstår man på riktigt vad det är vi bygger. Den som inte varit på plats under ett tunnelbanebygge har inte levt, säger han.

Inget världsrekord att vänta

Då station Sofia hamnar 100 meter ner i berget blir det en av de lägst belägna i världen. Förstaplatsen hålls av stationen Arsenalna i Kyiv, Ukraina, som ligger 105,5 meter under marken.

Varför inte bara gräva sex meter till?

– Därför att varje meter kostar pengar. Vi måste bygga med våra skattebetalare i omtanke. Vi har många andra turistattraktioner att visa upp, säger Kristoffer Tamsons.

Däremot blir det världens djupaste station som bara nås med hiss – närmare bestämt snabbhissar som kan åka fyra meter i sekunden.

– Annars hade vi behövt många och långa rulltrappor och det hade tagit minuter, inte sekunder, att ta sig upp eller ner.

Kommer det att finnas mobiltäckning här nere?

– Självklart, våra resenärer hade inte accepterat något annat.

https://www.mitti.se/nyheter/folj-med-halvvags-ner-till-t-banestation-sofia/reptjm!YMJjG2iKRdkFB1M0JpjRg/

Biljetthall ovanpå

Långt över våra huvuden, i Stigbergsparken, kommer nu sekantpålar på plats. De ska bilda en skyddande vägg runt det som ska bli hisschaktet. När pålarna är på plats ska jorden grävas bort ner till berget. I höst tar sprängningarna vid.

Ett litet hål borras sedan hela vägen ner till plattformsnivå. Väl nere byts borrhuvudet ut mot ett som är flera meter brett och som dras uppåt, en metod som kallas raiseborrning. Bergmassorna faller ner i hålet och tas ut via arbetstunneln.

– Det blir ett väldigt stort schakt, 20 gånger 20 meter. I det ska vi sedan bygga hus för hissar, trappor och ventilation. Och ett biljetthall ovanpå, säger projektchefen Andreas Burghauser.

Station Sofia väntas öppna 2030.

https://www.mitti.se/nyheter/efter-50-ar-erstagrillen-slar-igen-vid-arsskiftet/repulv!ZoeUQpF2@NvrYzcj@UDVg/

https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-stigbergsparken-palla-alla-pendlare/repuit!wCDXJefMcacB4ji9CmqFg/

Den som inte varit på plats under ett tunnelbanebygge har inte levt

Inga rulltrappor – bara hissar

Sofia är en ny tunnelbanestation på blåa linjen och hamnar mellan Kungsträdgården och Hammarby kanal.

Plattformen ligger 100 meter under marken och ska bara nås med hiss. De kan åka i fyra meter per sekund och ta upp mot 40 personer. Utöver det byggs utrymningstrappor som går upp till parken. Biljetthallen hamnar i Stigbergsparken.

Stationen ska tas i drift 2030.

Källa: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Andra djupa tunnelbanestationer

Arsenalna, Kyiv, Ukraina – 105,5 meter

Admiralteyskaya, S:t Petersburg, Ryssland – 86 meter

Washington Park, Portland, USA – 79 meter

Hampstead, London, England – 58 meter

Det lägsta tunnelbanesystemet ligger i Pyongyang, Nordkorea, 110 meter under marken.

Källa: WorldAtlas.com/Wikipedia