Efter många om och men och lika många uppskjutna tidsplaner var det förra veckan äntligen dags att testa den sortens elbåt som ska kapa restiden från city till Ekerö med nästan en halvtimme.

– Nu kör vi!, sa kaptenen Peter Karlsson innan båten långsamt gled ut i Lilla Värtan mot Lidingö där båten visades upp för media och lokalpolitiker.

Fick åka prototyp

Men riktigt då körde vi inte. Den prototypfärja som uppbådet satt i hade nämligen teknikproblem och först på tredje försöket kom båten upp i sitt "flygande" läge en meter ovanför vattenytan.

Men då kändes lyftet knappt av och väl uppe i luften var resan tyst och stabil trots 22 snabba knop.

– Det märktes mindre än man trodde och det var väldigt bekvämt, sa Hanna Svensson (S), ordförande i Ekerös kommunstyrelse, som också testade båten.

– Det märktes mindre än man trodde och det var väldigt bekvämt, säger Hanna Svensson (S) ordföranden i Ekerös kommunstyrelse som hakade på provturen.

– Det märktes mindre än man trodde och det var väldigt bekvämt, säger Hanna Svensson (S) ordföranden i Ekerös kommunstyrelse som hakade på provturen.

Pekka Pääkkö

Den båt som ska köra i skarpt läge med SL-loggor på är dock inte den färja som pressen och politikerna fick åka. Den riktiga båten heter Nova och henne ska det inte finnas några tekniska problem med, lovar Tord Ringenhall på företaget Candela som tillverkar den elektriska båten.

– Hon är helt redo. På den båten har vi letat rätt på alla fel.

Får köra fortare än andra

Båttypen är en bärplansbåt som vid 16–18 knop når sitt flygläge då den "svävar" ovanför ytan. Då minimeras friktionen mellan skrov och vatten och fartyget blir som mest energieffektivt, samtidigt som svall och ljud minimeras.

– Det blir 15 centimeter höga svall, så skador på infrastruktur blir i princip noll. Det är därför vi har fått dispens på att köra snabbare i Riddarfjärden, säger Mikael Mahlberg, pressansvarig på Candela.

Brigitte Junker och Mikael Mahlberg på Candela visar båten som går helt på el och ska snabbladdas i stan mellan turerna.

Brigitte Junker och Mikael Mahlberg på Candela visar båten som går helt på el och ska snabbladdas i stan mellan turerna.

Pekka Pääkkö

Inne i fjärden får egentligen inte färjor åka snabbare än 12 knop, men båten har fått dispens och kan köra i 18 knop i vattnet mellan Södermalm och Kungsholmen. Efter Ekensberg kan båten dessutom köra i 25 knop.

I veckan testkördes båten även på sin riktiga sträcka till och från Ekerö.

– Målet var 25 minuter och vi gjorde turen på 28 minuter. Så vi är nästan där, säger Tord Ringenhall.

Inget datum bestämt

För två veckor sedan kommunicerade Candela att färjan börjar köra mellan Ekerö och Klara Mälarstrand under slutet av oktober eller början av november. För exakt premiärdatum hänvisar företaget nu till SL, men de har inte heller ett startdatum att ge Ekeröborna.

"Meningen är att trafiken ska starta under hösten, och att startdatumet ska vara klart inom kort", skriver SL:s  presskommunikatör Natalie Nordenswan i mejl.

Så länge det inte är is på vattnet ska båten sedan köra tre turer (tur och retur) om dagen, tisdag till lördag, fram till sommaren 2025. Sedan är testperioden slut, båten slutar köra och projektet utvärderas.