Snabbare, tystare och längre. 2028 ska X25-vagnar ersätta de 50 år gamla C10/C11-vagnarna och bidra till att Saltsjöbanan från 2029 kan köras med 12-minuterstrafik i stället för 20-minuterstrafik.
De nya vagnarna är 35 meter långa i stället för 17,6 meter, betydligt tystare än de gamla och bidrar till att minska bullernivåerna på Saltsjöbanan som vid vissa husfasader uppgår till 90 decibel.
I höstas sköt Region Stockholm till 1,448 miljarder kronor till projektet. Men redan nu har kostnaden skenat till 2,123 miljarder kronor. Det konstaterar trafikförvaltningen efter att ha fått in anbud.
Skulle hemlighållas
Trafikförvaltningen vill förhindra att tågleverantörer anpassar buden efter den nya budgeten.
”Mot bakgrund av denna risk föreslås budgetuppgifterna i detta beslut helt beläggas med sekretess”, skriver trafikförvaltningen.
Trots detta visade Region Stockholm budgeten på sin hemsida inför trafiknämndens möte förra tisdagen. Nu har uppgifterna plockats bort.
Utan extra pengar måste hela projektet avbrytas och leveransen av nya tåg försenas med minst ett år, enligt trafikförvaltningen. Dessutom riskerar SL att få ”bullerförelägganden och driftstörningar med befintliga fordon C10/C11 eftersom de är nära slutet av den tekniska livslängden”, skriver trafikförvaltningen.
På trafiknämndens möte ville Sverigedemokraterna stoppa upphandlingen. Alla andra partier var trots allt för att skjuta till de 700 miljoner kronor som saknades.
Kan försenas två år
Men även om tågen kommer på plats måste depåer och el förstärkas för närmare 1 miljard kronor att de ska kunna köra på Saltsjöbanan.
En ny verkstadshall som kan serva tågen måste byggas i Neglinge och ett nytt väderskydd för Saltsjöbanans museifordon i Storängen. Dessutom måste spänningen i ledningarna höjas från dagens 750 volt till 1 500 volt.
SL ser flera risker med att projektet försenas. Överklagar någon ombyggnaden av depån i Neglinge till mark- och miljödomstolen försenas bygget och därmed starten för de nya tågen med minst ett år.
”Alternativt måste hela depåkonceptet arbetas om, vilket försenar projektet med cirka tolv månader ytterligare”, skriver trafikförvaltningen.
”Sekretess har läckt”
SL ser stora risker med att budgeten ”inte räcker på grund av komplexa produktionsförutsättningar och sämre markförhållanden än väntat”.
I trafiknämnden och regionstyrelsen har alla partier sagt ja till investeringarna på 915,2 miljoner kronor. Men när regionfullmäktige skulle besluta om satsningen på tisdagen krävde Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna att tjänstemännen först skulle förklara hur de hemliga budgetuppgifterna om de nya tågen kunde läcka ut.
– Det är inte ansvarsfullt att bara rulla på när sekretess har läckt i en miljardupphandling. Gör om – gör rätt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Ärendet återremitterades och väntas tas upp igen nästa regionfullmäktige den 6 maj.