Som Mitt i kunde berätta igår tvingas Region Stockholm nu byta ut samtliga 71 rulltrappor till pendeltågsstationerna Stockholms City och Stockholm Odenplan, bara sju år efter att de invigdes.

Reaktionerna har varit starka i våra kommentarsfält. Vem bär egentligen ansvaret för detta fiasko?

– Ansvaret ligger hos Trafikverket som handlade upp rulltrappor som var helt feldimensionerade för kollektivtrafiken. Det kan inte beskrivas som något annat än ett haveri, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Fick betala 120 miljoner

Kostnaden för att byta ut alla rulltrapporna uppskattas till 1,3 miljarder. Enligt SL:s presstjänst har man i en tidigare uppgörelse med Trafikverket dragit av drygt 120 miljoner från ursprungsfakturan, som kompensation för den dåliga leveransen.

Mer än så går det idag inte att få Trafikverket att betala, trots att det är där som ansvaret borde ligga, menar Anton Fendert (MP).

– Längre än så kommer vi inte, så som avtalet är skrivet.

Därmed riktar han också en anklagelse mot det tidigare M-ledda styret som hade makten för tio-tolv år sedan när upphandlingen gjordes.

– De som skrev det här avtalet behöver svara på varför man inte i högre grad tog hänsyn till sådana möjliga situationer, säger Anton Fendert.

M: "Inte rimligt"

Sökningar i arkiven visar att den dåvarande regionledningen var mycket kritisk mot Trafikverkets misslyckande. 2018 stoppade politikerna betalningar på 180 miljoner kronor, med hänvisning till rulltrappsfiaskot.

"Det är inte rimligt att Stockholmarna ska betala flera miljarder till staten för en Citybana som, bara ett år efter att statsminister Stefan Löfven invigde densamma, behöver stängas på grund av konstruktionsfel", skrev bland andra Kristoffer Tamsons (M) i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Men i slutändan blev det alltså inte fullt så mycket som Trafikverket tvingades betala.

Mitt i har under torsdagen sökt företrädare för Trafikverket för att få en förklaring till varför upphandlingen misslyckades så totalt. Ingen ansvarig har än så länge återkopplat.

Miljardsmällen: Alla nya rulltrapporna måste bytas

Rulltrapporna på nya Citybanan har varit ett sorgebarn ända sedan stationerna invigdes 2017. Nu är beslutet fattat: alla 71 rulltrapporna ska bytas ut – för 1,3 miljarder. Arbetet börjar redan nästa år. "Kan blir besvärligt för resenärerna", säger SL.

Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.

Gång på gång och under långa perioder har rulltrapporna fått stängas av för ombyggnad och reparationer.

En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som ansvarat för upphandlingen inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

Erik Lejdelin

Bland annat var viktiga komponenter underdimensionerade vilket leder till ökat slitage och haverier, konstaterade utredningen.

– Redan inför att trafikförvaltningen över driften av stationerna 2017 konstaterades att rulltrapporna bara uppfyller cirka 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor för kollektivtrafiken, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Smärtsamt beslut

Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.

– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan.

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Region Stockholm

Och det blir inget enkelt jobb. Att det tar så lång tid beror på att det är svårt att transportera rulltrapporna till och från stationerna som är djupa och i flera plan, berättar hon.

"Något som måste göras"

– Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven.

Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. I den budget som regionfullmäktige ska klubba i november avsätts knappt halva den summan, 527 miljoner kronor.

Utöver det har SL redan haft onormalt höga kostnader för reparationer och underhåll sedan 2017.

– För att klara personsäkerhet och driftsäkerhet fram till att rulltrapporna ska bytas ut har trafikförvaltningen genomfört en mängd förbättringsåtgärder, säger Natalie Nordenswan.

Vad säger ni till resenärerna som får leva med detta i ytterligare elva år?

– Förr eller senare kommer rulltrapporna att behöva bytas ändå. Det kommer innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, säger hon.

Återkommer angående betalningen

Mitt i har ställt frågan om det blir Stockholms läns skattebetalare som får betala alltihop eller om Region Stockholm kommer att kräva ekonomisk kompensation från Trafikverket. Natalie Nordenswan ber att få återkomma med ett svar på den frågan.

Rulltrapporna utgör en kritisk del i utrymningssäkerheten.

Så många rulltrappor handlar det om

44 st i pendeltågsstationen Stockholm city

21 st i pendeltågsstationen Stockholm Odenplan

6 st vid pendeltågs- och tunnelbaneuppgången i Hotel Continental mitt emot centralen.

Källa: SL

Rulltrappor till pendeltågen på Stockholm City.

Rulltrappor till pendeltågen på Stockholm City.

Roland Lundgren

Miljardsmällen: Alla 71 rulltrapporna måste bytas ut

Bara sju år gamla ✔ Börjar redan nästa år ✔ SL: Kan bli besvärligt för resenärerna ✔ Så mycket kostar det